Дали Слънцето има идентичен близнак? Учени твърдят, че са намерили отдавна изгубен клонинг на нашата звезда, пише Daily Mail. Той се нарича HD 186302 и е на около 184 светлинни години от нашето слънце.

Слънчевите близнаци са звездите, образували се в една и съща масивна звездна "детска градина" - т.е. един и същ газов облак. Те могат да бъдат хиляди. Смята се дори, че до 85% от всички звезди са двоични двойки, но след като са разпръснали, е трудно да бъдат открити. В случая с нашето слънце, това е станало преди около 4,6 млрд. години, пише изданието.

"Тъй като няма много информация за миналото на Слънцето, изучаването на такива звезди може да ни помогне да разберем къде в галактиката и при какви условия се е образувало Слънцето", казва Вардан Адибекян, ръководител на екипа от Института по астрофизика и космически науки в Португалия.

Изследователите са използвали данни от проекта за галактическа археология AMBRE и от мисията на Европейската космическа агенция, наречена Гая. Те са подбрали звезди с химичен състав, съответстващ най-много на слънчевия, изчислили са как те се променят и какви са кинематичните им свойства.

Така учените откриват звездата HD 186302, която макар и само една се оказва много специална. По възраст и по химически състав тя прилича изключително много на нашата звезда, което показва, че вероятно е неин близнак.

А според учените, слънчевите братя и сестри биха могли да имат сходни условия за живот в своите системи от планети.

"Някои теоретични изчисления показват, че има известна вероятност в някакъв етап, животът от Земята да се разпространи до други планети или екзопланетарни системи", казва д-р Адибекян и допълва: "Ако имаме късмет и нашата сестра-кандидат има планета, и планетата е скалист вид в обитаемата зона, и накрая, ако тази планета е била "замърсена"от жизнените семена от Земята, тогава имаме всичко, за което можем да мечтаем - Земя 2.0, която обикаля около Слънце 2.0.".