„Хъбъл“ засне спирална галактика на 3 млн. светлинни години от Земята

09 януари 2019 г., 16:03
691

Галактиката Триъгълник (М33) е спирална галактика в съзвездието Триъгълник. В Нов общ каталог се води под номер NGC 598. М33 е третата по-големина галактика от Местната група след Андромеда и Млечния път. Разстоянието до М33 e изчислено на между 2,77 и 3,14 милиона светлинни години

Източник: NASA, ESA, and M. Durbin, J. Dalcanton, and B. F. Williams (University of Washington)

Телескопът „Хъбъл“ направи най-детайлната снимка на Триъгълник – спирална галактика край Млечния път. Изображението се състои от забележителните 665 млн. пиксела и показва централния регион на галактиката (яркият жълтеникав център), обграден от вътрешните спирални ръце. То се състои от 54 различни снимки, всичко дело на „Хъбъл“, които са били „съшити“ в едно благодарение на съвместните усилия на астрономи от Европейската космическа агенция и NASA.

Изображението по-долу пък показва NGC 604 – космически регион, който също се намира в галактиката Триъгълник.

Той се простира на 1500 светлинни години и представлява един от най-големите и ярки залежи на йонизиран водород в нашата „местна група“ от галактики. Освен това тук се раждат и огромно количество звезди. Тук газът е 1/10 водород. Това води до бавното му разграждане под въздействието на гравитацията, което пък от своя страна образува нови звезди, излъчващи ултравиолетова радиация. „Хъбъл“ заснема този регион за първи път през 2003 г., а впоследствие отново през 2010 г.

Видео, публикувано от космическите агенции, хвърля още по-задълбочен поглед върху Триъгълник, която е втората най-близка голяма галактика до нашата. По-долу може да видите множеството сияещи газови облаци в спиралните ръце. Яснотата на образа е забележителна.