Взирането в нощното небе може да бъде поразително и изпълнено с екзистенциални прозрения преживяване. Затова е хубаво от време на време човек да вижда и по някое и друго приятелско лице. На нова снимка, направена от космическия телескоп „Хъбъл“ на NASA, звездите са се подредили по такъв начин, че да ни покажат именно това.

Тук, сред море от галактики, се откроява ясно едно усмихващо се лице. Това щастливо съвпадение е дело на галактическия куп SDSS J0952+3434. Всяка една от тези светлинки принадлежи на изключително далечни звездни системи.

Източник: ESA/Hubble/NASA

Арката, оформяща „устата“, има подобна форма заради силните гравитационни сили, изкривяващи светлината. „Долната арка има характеристиката на галактика, която е попаднала под ефекта на гравитационната леща – нейната светлина преминава край масивен обект по пътя си към нас. Вследствие на това видът й е изкривен“, обясняват от NASA.

Звездите се раждат от гигантски облаци газ, наричани звездни „люпилни“. С времето тези инкубатори стават нестабилни и се поддават на ефектите на гравитационните сили. В края на краищата се превръщат в „семената“, които с течение на времето формират новите звезди.

Когато изследват далечните галактики, астрономите могат да научат повече за начина, по който този газ се преобразува в гигантски звезди през времето и пространството. Именно това е правел „Хъбъл“, когато се е натъкнал на това чаровно лице в регион, пълен с множество звездни люпилни.

Анализирайки светлинния интензитет, големината и степента на образуване на по-младите звезди в снимки като тази, изследователите от NASA се надяват, че ще могат да разберат по-добре как са се формирали звездите в студените и прашни ъгли на Вселената.