Днес спускаемият модул InSight на обща стойност 830 млн. долара приключва 7-месечното си пътешествие до Червената планета. Неговата мисия е историческа – благодарение на него NASA за първи път ще проучи вътрешността на Марс.

Ако приземяването е успешно, InSight ще започне да разкрива тайните около образуването на Червената планета преди 4,5 млрд. години. Апаратът, тежащ 358 кг, би трябвало да кацне в областта Елизиум, близо до екватора на планетата. Той буквално ще измерва пулса на планетата, която някога вероятно е изглеждала като Земята.

Можете да гледате предаването на живо във видеото по-долу.

Не трябва да забравяме обаче, че заради проблемите на междупланетната комуникация NASA няма да знае на мига дали кацането е било успешно. Можем да очакваме официална пресконференция по въпроса на 27-и ноември не по-рано от 01:00 ч българско време.

Навлизането в марсианската атмосфера ще бъде особено критичен момент за InSight.

Местната гравитация е около 1/3 от тази на нашата планета. Поради тази причина се изискват специални парашути и сложни маневри.

Източник: NASA/JPL-Caltech

InSight ще има 3 основни задачи

Да разбере как се пренася топлината от ядрото на планетата, каква е вътрешната ѝ структура и дали там има сеизмична активност. Всичко това ще бъде изследвано в дълбочина за първи път.

Източник: NASA/JPL-Caltech