България е на четвърта позиция в света по изследване на двойни звезди. Това каза директорът на Национална астрономическа обсерватория в Рожен д-р Никола Петров в интервю за Агенция „Фокус“. „Двойните звезди са наблюдавани от телескопа „Кеплер“, който е на околоземна орбита, както и от наши телескопи. Ние сме на четвърта позиция в света по брой публикации и резултати именно за такива двойни звезди – т.е. така, както Земята и луната обикалят една около друга, по същия начин можем да имаме и звезди, които се движат една около друга.

Той обясни, че българските астрономи имат много добри резултати и относно изследвания в областта на галактиките, на млади и все още активни звезди и на комети. „Тази година успяхме да направим експедиции и наблюдения на пълното слънчево затъмнение в Съединените щати, благодарение на спонсориране. И имаме резултат, който много скоро ще излезе. За първи път си бяхме поставили наблюдателни задачи, от които резултатът е доста оптимистичен, но нека първо излезе черно на бяло и тогава можем да го обсъждаме. Гласим се и за подобни експедиции през 2019 г., дано да имаме отново успех с финансирането, но мисля, че и в областта на изследване на слънцето има с какво да се похвалим“, каза още астрономът.

По думите му през 2017 г. българските учени имат множество добри публикации, няколко защитили докторанти, както и докторанти от други държави, които са извършвали наблюдения в нашата обсерватория. „Всичко това показва, че Националната астрономическа обсерватория в Рожен изпълнява функцията на астрономически център за Източна Европа. Имаме практики, които се провеждат при нас, правим подготовка на ученици за олимпиади по астрономия, както и практики на студенти по астрономия“, обясни Петров.