„Храненето е като спестовен влог. Правилният избор на хранителни продукти е отлично капиталовложение.“

Бетени Франкъл, американска  телевизионна водеща и риалити звезда

Учените са открили, че както хората, така и животните проявяват пет вида апетит. Процесът, отключващ апетита, е много сложен, защото нашият организъм представлява хитроумна машина, която се опитва да поддържа равновесие чрез прием на храна.

Нека първо изясним разликата между глад и апетит. Гладът е телесна необходимост. Човек изпитва глад, защото тялото му изисква веществата, които са му нужни, за да функционира правилно.  При апетита, от друга страна, става въпрос за удоволствие, а не за инстинкт за оцеляване. Основните потребности на тялото не възбуждат непременно апетита. Тук играят роля други фактори и именно затова учените смятат, че има различни видове апетит.

Важно е да се знае, че хипоталамусът регулира потребността от храна при хората. Тази хормонална жлеза изпраща сигнали, когато тялото се нуждае от нутриенти, за да компенсира изразходваната енергия. Също тя съобщава на тялото, когато е получило достатъчно.

Предишни изследвани са доказали, че хипоталамусът невинаги сигнализира на тялото, когато няма нужда да приема повече храна. Това важи най-вече за богатите на мазнини и захар храни. Вследствие на това може да стане така, че да изядете големи количества от тях и въпреки това да не сте се заситили.

Захарта и мазнините възбуждат и производството на два други невротрансмитера в мозъка: допамин и серотонин. И двата са тясно свързани с чувството за щастие и доволство. Както сигурно се досетихте, това означава, че тези храни може да доведат до пристрастяване. Тялото реагира на тях по същия начин, както би реагирало на наркотик.

Какво общо има апетитът със скакалците?

Експерти по храненето са направили някои изумителни нови открития. Сред тях са биолозите Дейвид Раубенхаймер и Стивън Дж. Симпсън, които от 30 години се занимават с тази тема и са споделили изводите си в книгата „Яжте като животните“ („Eat Like the Animals“).

Самото заглавие е много красноречиво и намеква за откритието на учените. Тяхното основно изследване е концентрирано върху скакалци. В проведен от тях експеримент те разделят животните на две групи, като на едната дават богата на въглехидрати и бедна на хранителни вещества храна, а на другата – бедна на въглехидрати и богата на хранителни вещества.

При това те експериментират с различни продукти, при което винаги предлагат една богата и една бедна на хранителни вещества опция. Скакалците неизменно се хранят умерено, като се ориентират към полезното количество белтъчини, независимо колко въглехидрати са им предоставени.

За да проучат този резултат, учените експериментират с две други групи скакалци. Хранят едната група с богата на въглехидрати и бедна на белтъчини храна, а другата с обратния вариант: богата на белтъчини и бедна на въглехидрати. При това им позволяват да ядат колкото искат.