Ако има нещо по-неприятно  от дългите проверки за сигурност по летищата, то това е самолетният синдром, наречен джетлаг (или казано с други думи нарушаване денонощните ритми на организма), пише Mental Floss.

Да пристигнеш на ново място сънлив и физически изцеден не е добър старт на бленуваната почивка. Най-често невъзможността да се синхронизираме с местното време продължава дни, което удължава чувството на дискомфорт. CNN съобщава, че едно скорошно проучване, дело на изследователи от Университета в Мериленд, използва математически модели, за да обясни защо часовата разлика след пътуване на запад не се усеща толкова силно като часовата разлика при пътуване на изток.

Джетлагът е нарушение на биологичния часовник, който позволява на организмът да координира биологични функции (като сън) със заобикалящата среда при смяната на деня с нощта (или в течение на един типичен 24- часов работен ден). Според статията, клетките в хипоталамуса, известни като пейсмейкърни клетки, поддържат телата ни в ритъм. Но когато преминаваме бързо през множество времеви зони, клетките не са в състояние бързо да установят нов ритъм, затова се чувстваме гроги, докато клетките се опитват да се нагодят.

Съавторът на проучването Мишел Жирван използва аналогията на автомобили, които обикалят писта, за да обясни как пейсмейкърните клетки работят: обикновено Слънцето влиза в ролята на "човекът с жълтия флаг", показвайки къде е финалната линия. Този сигнал помага на пейсмейкърните клетки да “извършат обиколката” в съответствие със заобикалящата среда. “При липсата на такова контролиращо влияние”, обяснява Жирван, “клетките завършва обиколката в рамките на период от време, който не може да отговаря точно на един ден”.

Екипът на Жирван показва, че циркадният ритъм на човек леко надвишава 24 часа (с около 30 минути). Когато пътувате през часови зони-особено когато пътуватe на изток, или "напред" във времето-се натрупва още половин час .

Циркадният ритъм на всеки е различен - това обяснява и защо часовата разлика се отразява в по-голяма степен на някои хора. Може да вземете мерки, за да се приспособят към новия часови пояс по-бързо - например, бъдете на открито, вместо да седите в тъмна хотелска стая и да се опитвате да стоите будни.