Защо котките акат на леглото и други странни поведения на домашния ви любимец

27 февруари 2017 г., 09:45
9419

Latte Art / Shutterstock

Какви са поведенията на домашните любимци, които тълкуваме неправилно? Експерти отговарят на страниците на National Geographic.

Хилари Браун, например, e читателка, която се интересува защо нейния котарак Уасаби понякога ходи до тоалетната в леглото, а не там, където трябва.

Котките маркират териториите си, като оставят различни миризми, често чрез изпражненията. Този феномен e известен на специалистите, казва Ник Догман, автор на Neurotic Dogs, Compulsive Cats, Anxious Birds and the New Science of Animal Psychiatry (Невротични кучета, компулсивни котки, тревожни птици и новата наука за психиатрията на животните).

Акането в леглото не е гневно изявление от страна на Уасаби – по-скоро той е бил нервен, защото Браун скоро е отсъствала от дома, смята Догман.

Уасаби отива там, където миризмата на стопанката му е силна и оставя изпражненията си, жест, който по същина казва: „Искам да съм близо до нея, но физически не мога да бъда, така че нека просто съчетаем миризмите“ – казва Догман.

Акането на място, различно от котешката тоалетна, може също така да е начин котката да си възвърне територията, след като е имало гости у дома.

Дори да е така, не е нужно котките да са напрегнати, за да маркират територията си, посочва Догман – например Уасаби ака на леглото и в обичайни дни.

Котките обаче не са единствените, които оставят „подаръци“.

„Много домашни птици се държат така, сякаш повръщат върху собствениците си – казва бихевийористът Зак Олсън, от Университета на Нова Англия.

Те не демонстрират неприязън: птиците редовно повръщат храна върху малките си и когато флиртуват с обекта на ухажване – тъй че „повръщането е знак за обич“, казва Олсън.

Зайците са животни, които често стават плячка на хищници, и не го забравят, дори когато са в удобните си домове. Животните се тревожат доста лесно, когато подушат котка или куче, когато ги водят на ветеринар или дори когато ги докосват.

В подобни случаи те могат да замръзнат – поза, която изглежда сякаш животното си почива, казва Олсън. Така, както опосумът „се прави на умрял“, за да избегне хищници, заекът се отпуска, надявайки се, че опасността ще отмине.

Зе-ле!

Виждали сме купища „усмихнати“ кучета в интернет, но какво действително значи тази усмивка?

„Когато кучето е с устни, издигнати нагоре, това е агресивен знак“ – казва Догман.

Разбира ли ви кучето?

„От друга страна, ако устните са изтеглени хоризонтално, това е знак за подчинение“ – израз, който много собственици, без да искат, обучават кучетата си да правят.

„След като кучешката гримаса изглежда толкова сладка, собственикът потупва и хвали животното, когато се случи – което ги кара да го правят повече“.

Целувки

Често се смята, че кучето ви облизва, защото има нужда от солите на тялото ви, но има множество значения, казва Догман.

Когато кучетата душат неща, те също ги облизват – това пренася химическите вещества от предмета към т. нар. вомероназален орган в устата. Този „нос в устата“, точно зад зъбите, позволява кучетата да проучат по-добре това, на което са попаднали.

Тъй че целувката на кучето може да е просто опит да ви проучи.

Облизването може също така да означава подчинение или мил жест, който собствениците на кучето наричат „целувка“ – макар че кучетата всъщност не се целуват, казва Догман.

„Никога няма да видите две кучета, притиснали устни под лунната светлина“ – шегува се той.

Източник: National Geographic