Започването на работа преди 10 часа е равносилно на мъчение и води до изтощение, стрес и боледуване, заявява учен от Оксфордския университет, цитиран от The Telegraph. Преди навършване на 55 годишна възраст, биологичният ритъм на зрелите хора напълно се разминава с обичайното работно време от 9 до 17 часа, а това носи “сериозна заплаха” за душевното здраве, подчертава той.

Д-р Пол Кели от Оксфордския университет казва, че е необходима фундаментална социална промяна, която да премести началото на работния ден и училищните занятия в синхрон с естествените биоритми на човека.

Експерименти, проучващи циркадния (денонощния) ритъм доказват, че 10-годишните деца не са готови да се съсредоточат за академични занимания преди 8.30 часа. 16-годишните младежи трябва да започват занятия в 10 часа, за да постигат максимални резултати, а студентите в университета - в 11 часа.

Д-р Кели смята, че преместването на старта на учебния ден може да доведе до повишаване на оценките с 10 процента. По време на работата си като преподавател в средно училище той въвел начало на занятията от 10 часа и така установил, че броят на децата, отличавани с най-високи оценки, се повишил с 19 на сто.

Изводите му се отнасят и за започващите рано работа служители, при които съществува вероятност за понижаване на резултатите и увеличаване на здравните рискове.

Доказано е, че недоспиването има сериозно влияние върху здравето. Само една седмица с по-малко от шест часа сън на нощ води до 710 промени във функционирането на гените.

Липсата на сън влияе на работоспособността, концентрацията, дългосрочната памет и стимулира употребата на лекарства и алкохол, предава „Фокус”. Тя води и до изтощение, тревожност, напрегнатост, гняв, импулсивно поведение, напълняване, високо кръвно налягане, понижен имунитет, стрес.

Десетки хиляди деца започват училище в 10 часа в рамките на експеримент на Оксфордския университет, чиято цел е да докаже, че по-късното начало на занятията ще подобри резултатите при изпити и общото им представяне в образователния процес.

Ученици от над 100 училища в Англия участват в 4-годишния проект, базиран на резултати от изследвания, които показват, че биологичният ритъм на тинейджърите се разминава с училищната програма.