Танц от бившия „Изток“ на Европа - тук и сега

13 август 2019 г., 14:48
1482

Билети и допълнителна информация за всички спектакли от програмата на ONE DANCE WEEK ще намерите тук, в мрежата на EpayGo, както и на касите на EasyPay в цялата страна.

За актуална информация следете @onedanceweek във Facebook и Instagram, както и www.onedanceweek.com.

В редица публикации четем, че изкуствата окриляват свободата след падането на Берлинската стена. Артисти, потискани от комунизма, открито коментират глобални, социални и лични теми, изграждайки на сцената както идентичност, така и образ пред света. Обичайно под „преход“ разбираме политическата и икономическата трансформация в региона след 1989-а, но пропускаме огромната промяна на културния фронт. Особено при изпълнителските изкуства, най-вече съвременен танц и пърформанс, не става дума за догонващо развитие, а за нисък старт по изцяло нова писта.

В началото изпълнителските изкуства по нашите ширини са експериментално занимание за малцина, докато в Германия Пина Бауш е завършила своята революция в езика и драматургията на танцовия театър. От глуха защита – и с много усилия, поколения артисти тепърва отхвърлят цензурата и догматичните закони за създаване на сценично изкуство. Така се появяват постановки, вплитащи богатство от стилове, естетики и послания, за да се превърнат в динамична и пълнокръвна сцена.

Любопитни ли сте? Фестивалът ONE DANCE WEEK (20 септември – 10 октомври 2019) отново ще представи в Пловдив хореографи и компании от Източна Европа, едно намигване към онези, които желаят да се съизмерим помежду си, със Западна Европа и със света.

Чехия има театри за съвременен танц с целогодишна програма, няколко известни фестивали и танцьори, които редовно печелят важни награди. Сред тях е Мартин Талага, победител на Чешката танцова платформа за м.г. Той коментира загубата на душевност у днешния човек и критикува всеобщата мания за перфектен външен вид. Спектакълът СОМА (4 октомври, ДК „Борис Христов“) е дефиле от тела и крайници, които хореографът „подсилва“ с части от манекени, за да разпадне перфектния човек на парчета и да види има ли нещо под неговата опаковка.

Полша е любопитна страна, чиято съвременна култура до голяма степен е свързана с историята, включително с историята, която се пише в момента. Независимият артист Аурора Лубос реагира на отказа на Полша да приеме бежанци. За да смути европейското безразличие към онези, които се давят в морето, тя създава пърформанса ДОБРЕ ДОШЛИ. Силен заряд има и спектакълът ВТОРА ПРИРОДА на Агата Синиарска и Каролина Гживнович, изследващ травмите на Холокоста през биографията на известната танцьорка от еврейски произход Пола Ниренска насред „сцена“ - градина от пръст, където вирее само един-единствен растителен вид. Полските спектакли ще видим на 19 октомври в СКЛАД, Тютюневия град, и ДК „Борис Христов“.

Перлата в унгарската корона е Сегедската компания за съвременен танц. Трупата е гостувала в България със старото си име - Сегедски модерен балет, и с постановки за Революцията от 1956-а. На 29 септември в ДК „Борис Христов“ компанията на хореографа Тамаш Юронич представа една от най-пищните си продукции – КАРМИНА БУРАНА, с оригинална музика на Карл Орф, театрални декори и красиви костюми. Ода за вътрешните състояния на човека и за безмилостната Фортуна, класиката е обогатена със съвременни танцови техники и се очертава като страхотно зрелище.

Бившият Изток на Европа успя за 30 години да отгледа не само смели артистични гласове, но и публики, отворени към нови етики, естетики, послания. През септември и октомври в Пловдив имаме шанс да потвърдим това.

Ключови думи:
Коментари