Има пряка връзка между работохолизма и алкохолизма. Прекаляването с работа  води до депресия, стрес и проблеми със съня. Алкохолът позволява да се преодолеят тези ефекти.

Изводите са на международен екип от учени, който е осъществил най-мащабното досега изследване на връзката между злоупотребата с алкохол и продължителността на работното време. Резултатите са публикувани в British Medical Journal, а резюмето им - в сайта New Scientist.

Учените са обобщили данните от 61 изследвания с над 330 000 души в 14 страни, сред които САЩ, Великобритания, Австралия и Германия.

Стандартната норма за работно време в ЕС е 40 часа седмично. Ако продължителността на работната седмица достигне 48 часа, вероятността от злоупотреба със спиртни напитки се повишава с 11%.

При 49-54 часа работа седмично, процентът нараства до 13 и крие риск от развиване на тежка алкохолна зависимост.

Тенденцията е по-изразена при мъжете, отколкото при жените.

Според учените откритата от тях връзка работа-алкохол не зависи от географията на страните, нито от социалния и икономическия статус на хората.

Според учените показателите са още по-високи, тъй като проучването се основава на доброволните отговори на участниците в изследванията, а хората често крият зависимостта си от алкохола.

Освен най-очевидната причина за връзката работа-алкохол (сваляне на стреса след работа), изследователите  отчитат и културните нагласи от типа „добре поработихме, добре да отпочинем”, които поощряват рисковото поведение на бизнесмените-работохолици.

Учените допълват, че много хора, страдащи от депресии и тревожност, се нуждаят от повече време, за да изпълнят задълженията си, а с алкохола се опитват да „удавят” психологическите си проблеми и се завъртат в омагьосан кръг.

Повечето работни часове, освен до злоупотреба с алкохол и стрес, водят и до заседнал живот. Очаква се данните от изследването да бъдат използвани от ЕС за препоръки по хигиената на труда.

Източник: New Scientist