Майка ми често разказва една история за времето, когато съм бил едва на 3 или 4 години. Тогава дядо ми ме е попитал какво съм искал да науча, докато ходя на градина.

„Три неща. Как да чета, да свиря на пиано и да не плача, когато ми попадне шампоан в очите“, съм отговорил аз.

Споделям тази история не само за да демонстрирам комедийния си талант от ранна възраст, но и защото това е личният ми пример за факта, че нашите мозъци работят по такъв начин, че ние сме най-възприемчиви към едно от най-простите и мощни правила на комуникацията.

Това е правилото на трите елемента, което стои зад някои от най-въздействащите речи, шеги и истории, които сме чували. Ето още няколко примера : В периоди на криза и война ние говорим за посвещаване на „кръв, пот и сълзи“ на каузата. Като деца са на чели приказки и истории като „Трите прасенца“, „Златокоска и трите мечки“, както и „Тримата мускетари“. Множество шеги се осланят на правилото на трите елемента – „Доктор, адвокат и инженер влизат в бар…“

По-важното за хората в бизнеса обаче е начинът, по който използваме правилото на трите елемента по навик, как търсим този модел, когато слушаме другите, а същевременно с това забравяме за него, когато то може да ни бъде от най-голяма полза.

Има поне три причини (да, три…) правилото на трите елемента да работи толкова ефективно

На първо място, хората интуитивно реагират на модели, а оптималният брой неща за създаването на един модел е три. Когато нещата са по-малко от три не може да говорим за модел, а когато са повече нараства вероятността за прекаляване с анализите и намиране на модели, които всъщност не съществуват.

На второ място, хората реагират на промените. Когато говорите за три неща почти винаги създавате дисбаланс, който води до промяна. Почти винаги тези три неща или вървят заедно, или две от тях се комбинират, а третото представлява изключение. Резултатът е или 3 на 0 или 2 на 1, като и двата случая има промяна спрямо статуквото.

На последно място, повечето хора могат да запомнят три неща едновременно без предварителна подготовка.

Как може да използвате правилото на трите елемента в бизнеса си?

В най-добрият случай срещите, презентациите и плановете трябва да са организирани около три големи цели или точки от дневния ред. Това не означава да пренебрегвате други важни теми, а да ги реорганизирате така, че те да бъдат свързани с групата на трите.

Когато съветвате ваш служител за това как да подобри представянето си в работата посочете две неща, които прави добре, и едно, с което не се справя на нужното ниво.

В рекламата и маркетинга е добре да се фокусирате върху три ползи за клиента.

…………………….

Бил Мърфи Джуниър за Inc.com

Превод и Редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз