Холандски учени отхвърлиха хипотезата за обратната връзка между мимиката и настроението, смятана за ключова тема в психологията.

Според теорията настроението на човека зависи от позата на тялото и гримасата на лицето. За пръв път това предположение и зказано през 19 век от американския философ и психолог Уилям Джеймс.  По-късно много изследвания потвърждават хипотезата.

Един от основните експерименти е завършен през 1988 г. – психолозите поискали от участниците в теста да се усмихват, държейки молив между зъбите си -  моливът активирал лицевите мускули като при усмивка, дори на хората да не им е до смях. В резултат на това усмивките им ставали широки и хората казвали, че се чувстват в по-добро настроение.

Сега обаче учените провели експеримента с много по-голяма група и установили, че изводите от предишния опит са погрешни. Моливът между зъбите не оказва никакво влияние върху настроението, съобщава научното списание Perspectives on Psychological Science.  Резултатите от  новия тест са признати и от водешия автор на проучването от 1988 г.

Миналата година започна „Проект на възпроизвеждането“, в който учени повториха 100 изследвания в областта на психологията, но успяха да потвърдят резултатите на само 2/3 от тях.