Не е тайна, че мозъците ни са изключително пластични и могат да се адаптират към множество различни ситуации. Дали мозъкът използва наново предишно използвани региони за различни цели, или пък ако поддържа жив пациент със само 10% неувреден мозък, пластичността е изключително важна. И досега учените не бяха напълно наясно с това какъв е произхода на тази пластичност. Особено труден за обяснение е бил и следния феномен: когато някои невронни връзки се заздравяват невроните трябва да компенсират някак си или просто ще се пренатоварят с входящи сигнали.

Но сега екип от учени от института Пиковър към университета МИТ откриха, че след като синапсът на една невронна връзка стане по-здрав съседните синапси веднага се отслабват, за да предпазят невроните от пренатоварване. И за целта тази функция се поема от специален протеин. “Наистина е забележително как можем да препрограмираме отделни неврони и да станем свидетели на разнообразието на на молекулните механизми, които позволяват на клетките да интегрират нови функции благодарение на синаптичната пластичност на мозъка”, коментира водещият учен на изследването Сами Ел-Бустани.