Със сигурност познавате хора, които наричат кучето или котката си „свое дете“, които са толкова привързани към домашния си любимец, че са склонни да пренебрегнат другите хора. Учени от Североизточния университет проявяват голям интерес към този парадокс и доказват, че някои хора наистина са много по-склонни да съчувстват на домашния си любимец, отколкото на друг човек. Този феномен се проявява най-често при ситуация на насилие – малтретираното куче често предизвиква много по-голяма съпричастност, отколкото малтретираната жена например.

Малко повече за самото проучване.

Изследването, публикувано в списание Society and Animals, е проведено от учените Джак Ливайн и Арнолд Арлюк. Те искали да разберат защо някои хора ги е грижа много повече за куче, отколкото за друго човешко същество. Проучването се основава на опита да се установи дали подобно поведение се дължи на факта, че хората се стресират повече от насилие над животно, отколкото от насилие над друг човек.

Оказва се, че съчувствието зависи от възрастта на човека жертва. Ако е проявено над дете или възрастен човек, нивото на съчувствие значително се покачва и надминава това към животните. Но към човек в зряла възраст съчувствието е много под нивото на съчувствие към животните.

Методът, който използвали.

В проучването взимат участие 240 студенти – наблюдава се реакцията им при статии за побой с бейзболна бухалка над зрял човек или дете; а после над пале или пораснало куче. Оказва се, че почти всички изпитват високо ниво на състрадание към битите пале, голямо куче и дете, а най-слабо изразено е съчувствието към бития човек в зряла възраст.

Защо хората ценят повече домашните си любимци.

Изводът на водещите на проучването е, че хората реагират много по-крайно на насилието над животни, отколкото над хора. Това се променя най-силно, когато жертвата е дете. Най-вероятно това се дължи на факта, че приемат животните и децата за еднакво безпомощни. А много стопани приемат домашните си любимци именно като „свои деца“.

Цветелина Велчева по материали от Bright Side