Никой не обича да чува „Не”, независимо на какъв език. Точно затова много малко са хората, които биха лесно се съгласили с вашия отказ и които няма да започнат да ви убеждават настойчиво да смените позицията си. Истина е, че понякога сме готови да отстояваме нашето „Не” със зъби и нокти. Друг път, много ни се иска да не разочароваме човека срещу нас и да му отговорим положително. Това чувство става особено силно, когато говорим с ценен служител, уважаван бизнес партньор или ключов клиент.

Почти на всеки му се е случвало да каже „Не” и след това подложен на силен натиск, да промени позицията си. Това в повечето случаи е грешка. Компромисите, понякога са полезни. Но, когато са плод на емоции, на поддаване на чуждо влияние, водят до тежки последствия, за които дълго съжаляваме. Сменянето на позицията вреди на личния ни професионален авторитет. За да не изпадате в подобни ситуации ви предлагам няколко начина да казвате „Не”, с които хем ще покажете решителност, хем ще запазите добрите отношения.

Великото неутралното „Не”

Когато кажем „Не” и отстояваме позицията си, много често и в двете страни се явяват отрицателни емоции. У нас – защото сме били малко крайни, а у събеседника ни – защото е раздразнен, разочарован или ядосан от отговора ни. Използвайте неутрално „не”, за да намалите напрежението. Става дума за отказ, който не е груб, заядлив, извинителен или твърде внимателен. Неутрално и любезно са различни неща. Дори да сте любезни като възпитание, използвайте неутралното „Не”. По този начин се концентрирате върху крайния резултат, а не върху човека. Този подход прилича на поведението на футболния съдия. Неговата работа изизсква да бъде неутрален на терена и да остане такъв, дори ако го предизвикат. Неутралният подход не означава, че не можете да говорите за потенциалните конфликти, които се пораждат от вашето „не”. Думи като „Трудно ми е да ти кажа „не”, „Сигурно ти е трудно да го чуеш”, са приемливи. Ако знаете или подозирате защо вашият събеседник упорства на вашето „не”, изразете открито своите притеснения, но без да му давате надежди. Бихте могли да кажете „Изглежда си вложил доста усилия в това, за което настояваш и очевидно, че аз съм пречка то да се случи”. Дайте обяснение или довод за вашето „не”. Например, „Моята работа е да балансирам между различни обосновани, но конкуриращи се цели”.

Бъдете последователни

Когато обяснявате вашия отговор, не давайте разнопосочни аргументи. Те трябва да са последователни, логични и убедителни. Понякога може да ви се иска да кажете на събеседника си при какви обстоятелства бихте казали „да”. Но това само обърква нещата и по никакъв начин не аргументира вашия отказ.

Изложете истинските причини

Понякога хората избягват да обясняват истинските причини за отрицателния отговор. Вместо това изтъкват по-прости обяснения, които ще се преглътнат по-лесно от събеседниците. Това е опасно, тъй като те могат лесно да ги оборят, защото не звучат убедително.

Не давайте напразни надежди

Ако покажете колебание, когато казвате „не”, това ще настърви вашия събеседник да ви убеждава да промените мнението си и много по-трудно ще се съгласи с вашия отказ. Ако за човека срещу вас изглежда, че когато казвате „не”, вие сте съвсем близо до „да” той ще има кураж да ви атакува. Освен това вашият отказ не трябва да провокира напразни надежди. В живота често се среща и другата крайност - някои от нас казват „не” толкова категорично, все едно са на бойното поле. В такива ситуации добрите резултати и добрите преценки също са застрашени. Да не говорим за добрите отношения в бъдеще.

Разберете какво може да ви повлияе

Вашият събеседник може да приложи различни тактики, за да промени мнението ви. Репликата „Какво би станало, ако се разчуе” може ли да ви обърка? Когато видите ронещи се сълзи, посягате ли към носна кърпичка? Предварително анализирайте себе си. Изяснете си къде сте уязвими. Така ще устоите на тактиката на събеседника.

Упражнявайте се да казвате „не”

Привлечете свой колега или прител. Той трябва да подава реплики и да се държи така, както най-не искате в реалния живот. Да, той трябва да бъде оживелия ваш кошмар от преговорите. Противопоставяйте му се, мислете върху най-лошите възможни реплики и как да им отговаряте в истинските ситуации, където залогът е много голям. И все пак нали знаете, няма ситуация, която да бъде предвидена докрай. Важно е да бъдете вътрешно спокойни и убедени, когато казвате „не”. И да сте сигурни, че вашият отказ ще има добри последици.

По материали от Е-executive.

Мениджър Нюз