Слухът е физическият акт на разпознаване на звука. Това, че можете да чуете нещо, обаче, не означава, че слушате внимателно отсрещната страна. Вероятно сте чували фразата „активно слушане“ и преди. При това слушане можете да повторите това, което сте разбрали със собствените си думи, като перифразирате. Идеята е да създадете взаимно разбирателство, така че да няма неясноти в тълкуването. Именно тази концепция за взаимно разбиране е от основно значение за стимулиране на действията в много комуникационни стратегии. Истинската магия на активното слушане се крие във вашата способност да разберете разговора от гледна точка на вашия комуникационен партньор и във вашето желание да инвестирате време да чуете цялата история. Ако сте готови да станете по-добър слушател, можете да направите следните неща:

Проверете егото си. Не можете да слушате истински, ако сте по-притеснени от личния си резултат, отколкото от създаването на положителен резултат за всички участници.

Спрете да мислите за отговора си. Ако формулирате отговора си в главата си, докато другият говори, значи не го слушате. 

Признайте какво чувствате. Когато слушате, не винаги трябва да се съгласявате с това, което другият човек казва или чувства. Но добрите слушатели и силните комуникатори признават, че тези чувства са били чути.

Невербално покажете ангажираност. Леко накланяне на главата или на тялото напред, кимане с глава, малки изказвания, поддържане на зрителен контакт. Всички тези неща насърчават ангажираността в разговора и са показателни за отсрещната страна, че я слушате.

Признайте, когато не сте слушали внимателно. Или поне помолете човекът да повтори ясно части от разговора, които не сте разбрали. По-добре е да имате цялостната картина на разговор, отколкото да вземете решение за нещо, без да наредите всички части от пъзела.

Използвайте активното слушане. Уверете се, че сте чули какво е замислил човекът. Толкова много конфликти могат да бъдат избегнати на работното място и толкова много екипи ще работят по-гладко, ако хората просто проверят дали се разбират взаимно. Направете го и ще видите разликата в производителността и във взаимоотношенията. 

Източник: Джил Шифелбейн, професионален говорител и експерт по бизнес комуникация пред entrepreneur.com / Мениджър Нюз