Живея в Остин, Тексас, един от най-бързо развиващите се градове в САЩ, известен с изобилие от стартъпи, кой от кой по-иновативен и успешен. Това са компании, които трансформират пазара с неспирен поток от технологични нововъведения и открития.

Разбира се, може да си мислите, че наистина иновативните фирми са пълни с креативни хора, които тласкат напред технологичния и обществения прогрес. Действителността обаче е доста по-различна. По-голямата част от дейностите, свързана с въвеждането на някаква иновация на пазара, представлява обикновена и рутинна работа.

Както казва американският изобретател Томас Едисън: „Геният е процент вдъхновение и 99 процента пот.“

Дори най-иновативните компании се нуждаят от хора, които просто си вършат добре работа, без да претендират за някакви изключителни лидерски умения или творчески влечения.

Едно от най-важните качества, което трябва да търсите във вашите служители, е добросъвестността. То показва готовността на хората да завършват задачите, които са започнали, и да следват правилата на организацията. С други думи, компаниите функционират най-ефективно, когато разполагат с много добросъвестни хора. За съжаление, няколко изследвания показват, че изключително креативните хора имат умерени нива на добросъвестното. Те обикновено се стараят да доведат докрай това, което са започнали, но не влагат особени усилия в спазването на правилата.

Защо тогава креативността получава толкова голямо внимание в съвременните бизнес средите?

Причината се крие в психическите нагласи на хората. Истината е, че вниманието ни се привлича от неща, които смятаме за необичайни и различни от нормата. Компанията, която за пореден път регистрира увеличение на своите печалби благодарение на доброто си управление и отговорната си финансова политика, не интересна за публиката. От друга страна новият и иновативен продукт, които досега никой не е виждал, закова вниманието на мига. В резултат на това ние срещаме повече истории за успешни(или пък за напълно провалили се) иновации. Напълно нормално е изобилието от материали, говорещи за значението на креативността, да създадат у нас идеята, че тя наистина важно качество, от което човек има нужда, ако иска да успее. Истината е, че креативността е надценена.

Ако вършите добре работата си, използвайки процедури, техники и стратегии, създадени от някой друг, то няма нужда да опитвате да преоткриете колелото. Вместо това, насочете вниманието си към усъвършенстването на вашите умения и изпълнението на вашите задължения по възможно най-добрия начин. Така един ден може да осъзнаете, че най-големият ви принос за успеха на компанията идва от ежедневната рутинна работа, от която зависи осъществяването на идеите на иноваторите.

Освен това, липсата на креативност не е нещо, което трябва да ви отказва от поемането на лидерски роли. Понякога лидерството изисква да се ориентираме бързо в непознати води и да се адаптираме към изцяло нова среда, но в повечето случаи компаниите имат нужда от стабилна ръка, която да насочва нещата в правия път.

В крайна сметка, трябва да се фокусирате върху нещата, които в действителност движат вашата индустрия. Може да се окаже, че сме отдали повече внимание на креативността, отколкото тя заслужава.

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com.

Мениджър Нюз