Какво се случва в мозъка, когато решаваме какво да споделим в интернет?

25 юли 2016 г., 16:40
1052

GaudiLab / Shutterstock

Темпоро-париетална, или слепоочно-теменна връзка - така се нарича онази специфична зона в мозъка, която се активира, когато мислим как да споделим нещо във виртуалното пространство и с кого, пише Mashable.

Ако искате нещо да стане вирусен хит във Facebook и Twitter, темпоро-париеталната връзка е мишената, в която се целите - защото тя светва като коледна елха, преди дори да сме разбрали, че искаме да споделим нещо. Колкото по-активирана е тя, толкова по-сигурно е споделянето. И това не е задължително да има нещо общо с това какво на нас самите ни харесва.

Поне така смята изследване, публикувано в сп. Psychological Science. В него учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис дават на студенти задача, в който трябва да решават какво да споделят един с друг и изследват с ядрено-магнитен резонанс какво се случва в мозъка им.  Студентите играят ролята на телевизионни продуценти, които гледат пилотни предавания за телевизията и решават кои от тях да реализират и промотират. Темпоро-париеталната връзка била особено активна, когато даден участник решава, че ще подкрепи дадено предаване и степента на тази активност предсказвана не само дали той ще го промотира или не, но и колко убедително ще защити избора си. Психолозите наричат това "ефект на продавача".

Социалните мрежи непрекъснато ни засипват с всякаква информация. Част от нея предаваме нататък, голяма част - не. Учените предполагат, че още в първия момент, когато видим дадена информация, дори още преди да сме осъзнали, че ще я споделим по-натътък, нещо интересно се случва в мозъка. Оказва се, че са прави, но това, което се случва, е било изненада и за тях. Изследователите са очаквали, че ще се активизират зоните, свързани с паметта. Вместо това на преден план се откроила темпоро-париеталната връзка.

Човек може да очаква, че хората ще споделят с най-голям ентусиазъм и упоритост идеите, които тях самите ги вълнуват, но новото изследване показва, че нещата са малко по-сложни.

"Мисълта за това какво се харесва на другите може би е дори по-важна," смятат те. Човек може интутитивно да се съгласи с този извод: познато ви е чувството, когато видите нещо във Facebook и знаете, че трябва да го споделите с точно определен приятел; моментът, когато си представите как ще реагира, когато види точно тази новина или това коте? Това явно е работа на темпоро-париеталната връзка.

Тази област е разположена приблизително в средата на всяко от мозъчните полукълба, точно зад ушите. Според невробиолозите тя отговаря за нашата връзка с мислите и убежденията на другите - например за чувството на съпричастност, когато гледаме филм или четем роман. Уврежданията на ТПВ често водят до преживявания като отделяне от собственото тяло и др. Преди три години учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) установиха, че същата зона оказва влияние върху моралните съждения, като ни кара да преценяваме от дадено действие от гледна точка на резултата.

И така, следващия път, когато видите страхотен статус или сладка картинка, и имате внезапното усещане, че сте попаднали на точното нещо, помислете какво може да се е случило в мозъка ви.

Коментари