Има няколко причини, които водят до вземането на лоши решения.

Една от най-често срещаните е страхът от грешката.  В резултат на него много лидери отказват да поемат каквито и да е било рискове и показват пълна неспособност да продължат напред с вземането на решения.

Друг, често срещан проблем в лидерските среди е така наречената „анализ парализа“. Тя се проявява под формата на непрекъснато събиране на статистически данни, проучвания и изследвания, които в крайна сметка удължават процеса на вземане на решения.

Вземането на решения може също така да бъде забавено, когато ръководителите на компанията решат да заровят главите си в пясъка и да игнорират всички проблеми, обявявайки търсенето на нови решения за ненужно. Този тип лидери предпочитат да подържат статуквото, вместо да обърнат внимание на нови идеи и предложния.

Всяко едно от гореспоменатите действия е изключително контрапродуктивно, особено в днешния динамичен бизнес свят, в който промените се движат със скоростта на светлината.

От другата страна са бизнес лидерите, които разчитат на сътрудничеството при вземането на решения. Те разбират, че хората имат нуждата да бъдат ценени, уважавани и изслушвани.

Aко трябва да вземате трудни решения, използвайте тези 4 тактики, за да подсигурите своя успех и да се уверите, че вашите служителите ще се почувстват като част от него.

1. Поставете краен срок.

Задайте определен период от време за обстоен анализ на възможните решения. Поставете срок за вземане на окончателно решение и уведомете вашия екип за крайната дата. Добре е и да имате ментор или наставник, който да ви припомня и държи отговорен за спазването на тези срокове.  Ако сте „алергични“ към поемането на рискове, накарайте вашия ментор да оспорва бездействието ви и да задвижва процеса по вземане на решение.

2. Насърчете комуникация.

Създайте среда, в която обратната връзка е очаквана и ценена. Задавайте въпроси. Бъдете любопитни. Насърчете членовете на вашия екип да споделят мнението си, за да придобиете различна перспектива от колкото се може повече хора, които са неразделна част от бизнеса. Без значение дали става въпрос за служители от отдел човешки ресурси, маркетинг, продажби, статистика и операции, гласът на тези хора може да ви предложи гледна точка, която не сте взели предвид.

3. Потърсете опозиция.

От изключително значение е да тествате рентабилността и общата посока, в която ще ви отведе вашето решение. Определете екип или служител, който да оспори статуквото и да представи аргументи срещу вашето решение. Винаги е добре да има някой, който да играе адвокат на дявола, когато трябва да вземате важни решения. По този начин вие ще си изградите по-добра представа за цялостната картина, преди да направите окончателен избор.

4. Бъдете прозрачни и открити.

На последно място, но не и по важност, е да осъзнавате какво влияние имате като лидер, които взема решения.  Общувайте открито без да прикривате това,  което искате да кажете зад корпоративна реторика. Действията ви трябва да съответстват на вашите думи.

Следвайте златните правила на ангажираност, като се отнасяте към вашите служители от всяко равнище с уважението и вниманието, което те заслужават. Когато всички тези елементи са в унисон, намирането на правилно решение, което да задоволи всички, става значително по-лесно.

Сюзън Стейнбахър, автор на бестселъра „KENSHO: A Modern Awakening“, за inc.com

Мениджър Нюз