Ново изследване показва как нацистката пропаганда е използвала езика, за да дехуманизира еврейския народ и да подготви почвата за Холокоста. Макар и проучването да разглежда само този конкретен период от историята на 20-ти век, учените смятат, че то може да ни покаже и как политиката и расизмът функционират и днес; и може би дори ще успее да ни предпази от повтаряне на грешките от миналото.

Изследователи от Станфордското висше училище по бизнес в Калифорния и Университета в Тел Авив събират 140 обекта на антисемитска пропаганда, включително плакати, памфлети, вестници и преписи на политически речи. Те обхващат периода от ноември 1927 г. до април 1945 г. и съдържат общо над 57 000 думи. Впоследствие те използват модерен психолингвистичен инструмент, който може да проникне по-дълбоко в намеренията, скрити зад думите.

Техните открития показват, че нацистката пропаганда, предшестваща Холокоста, е внушавала, че евреите нямат способността да изпитват човешки емоции и усещания, което е ясен признак за дехуманизация. След началото на Холокоста евреите продължават да бъдат представяни като нечовеци, но същевременно са изобразявани и като хора с високо ниво на въздействие и контрол – сякаш представляват сериозна заплаха за германския народ.

Взети заедно тези два компонента позволяват на нацистите да създадат съвършената формула за дехуманизация: "врагът" е субчовек, но за разлика от животните е изключително способен. На свой ред това отваря вратата към насилието, като премахва моралните задръжки, които човек може да изпитва по отношение на нараняването на ближни.

"Предполагаме, че чрез това нацистите са се опитали да оправдаят продължаващото преследване, като ги представят като умишлено злонамерени агенти на злото", казва пред IFLScience Александър Ландри, водещ автор на изследването от Станфордското висше училище по бизнес.

Два плаката с антисемитска пропаганда, създадена от нацистите. Източник: 360b/Everett Collection/Shutterstock.com

"Предполагаме, че това отразява процес на демонизация, при който нацистките пропагандисти представят евреите като изключително способна заплаха, която едновременно с това притежава субчовешки морален характер", продължава Ландри.

Нацистите са били майстори пропагандатори, които са използвали новите технологии на киното и радиото за своите зли цели. На фона на факта, че те са осъзнавали отлично значението на пропагандата, Ландри смята,че използването на дехуманизиращ език от нацистите срещу евреите вероятно е било пресметнат ход, а не просто органично отражение на техните убеждения.

Често се казва, че дехуманизацията е предвестник на масовото насилие. Авторите на това ново проучване са едни от първите, които се опитват да се съберат емпирични доказателства за тази идея.

Kогато дадено малцинство е подложено на насилствено преследване, обикновено всичко започва с език, чиято функция е да редуцира неговата човечност. Така например преди геноцида в Руанда през 1994 г. хуту, които са били мнозинство, често са наричали в своите радиопредавания малцинството тутси "хлебарки".

Резултатите от новото изследване отразяват единствено възхода на антисемитизма, характерен за нацистка Германия, но изследователите смятат, че то засяга теми, които виждаме отново и отново - дори и днес.

"Факт е, че извършителите на геноцида наистина са вярвали, че жертвите им са изначално зли - толкова зли, че е трябвало всички те, мъже, жени и деца, да бъдат напълно изтребени. Въпреки че геноцидното изтребление е особено краен резултат, този процес на демонизиране на нашите "врагове" изглежда е много често срещан аспект на междугруповите конфликти. Виждаме го в морализаторската политическа реторика и тук, в нашата страна например", твърди Ландри.

Според него тези изследвания, посветени на човешката психология и история, трябва да ни помогнат да разпознаваме (и да се противопоставяме) на склонността си да демонизиране онези, с които не сме съгласни, или които смятаме, че поддържат ценности, застрашаващи нашите собствени.

Новото проучване е публикувано в списание PLOS ONE.

Източник: IFLScience