Как данните от 50 милиона Facebook потребители изтекоха в политичека кампания

19 март 2018 г., 15:50
479

Доколко е защитена личната ни информация? Снимка: endermasali / Shutterstock.com

Граждани и политици настояват за отговори и предприемане на мерки, след като стана ясно, че данните на 50 милиона потребители на Facebook са събрани и използвани без тяхно съгласие от компанията Cambridge Analytica по време на предизборната кампания през 2016 г. в САЩ.

Разкритията, публикувани за първи път в Observer и New York Times, идват от Крис Уайли, бивш служител на Cambridge Analytica, една от фирмите, работили по предизборната кампания на президента Доналд Тръмп.

Компанията, която в един момент е била свързана с бившия съветник на Тръмп Стив Банън, „е добре известна заради ролята, която изигра в предизборната кампания на президента Тръмп, предоставяйки сложни данни за мненията на американските гласоподаватели“, пише Би Би Си.

Докато мнозина твърдят, че Cambridge Analytica е имала решително влияние върху резултата от изборите, позволявайки кампанията на Тръмп да таргетира конкретни гласоподаватели в ключови колебаещи се щати, разкритията за тактиките на компанията повдигат нови въпроси, свързани със съучастието от страна на Facebook.

Около 270 хиляди души са дали изрично съгласието си на изследовател да събере данните им чрез приложение – но информацията е включвала и данни за приятелите им – практика, която е била допускана от Facebook през 2015 г. Същият изследовател е продал информацията на Cambridge Analytica – в нарушение на правилата на Facebook, посочва Observer.

Изданието нарича случая едно от най-големите нарушения, свързани с изтичане на лична информация, в историята на Facebook, при което откраднатата информация е използвана „за изграждането на мощна софтуерна програма, която да предвижда и да повлиява върху изборните резултати.“

Cambridge Analytica е обект на разследване и от страна на британското правителство във връзка със съмнения за нелегална работа по кампанията за Брекзит.

Въпреки че Facebook блокира Cambridge Analytica от социалната си платформа в петък, точно преди историята да излезе наяве, компанията на Зукърбърг полиучи искания за регулации от страна на американския конгрес и множество въпроси във връзка със сигурността на личните данни. Новата информация „представлява поредна заплаха за репутацията на Facebook”, уронена вече от предполагаемото ѝ използване от страна на Русия за влияние върху американските президентски избори през 2016 г., посочва „Ройтерс“.

Коментари