Как да се успокоите незабавно след стресова ситуация

22 юли 2019 г., 19:00
1369

Shutterstock

Всички попадаме в тежки ситуации в ежедневието, които ни вдигат адреналина по неочакван повод и често ни развалят деня. Например, при конфронтация с колега, при разочарование от близък или заради научаване на тежка и шокираща новина. 

Как да се справяме по-добре със стреса, който ни връхлита в такива случаи, и можем ли да го преодолеем по-бързо, заради самите себе си и собственото здраве? 

Винаги може да потърсим приятел, с когото да поговорим - това работи безотказно, припомня Business Insider. Но има и една техника за незабавно успокояване, която може да прилагаме, в случай че искаме за минути да се стабилизираме. Тя е следната: Когато стресът е настъпил и искате да се успокоите, спомнете си веднага за хубаво събитие от миналото; извикайте в ума спомен за добри времена. 

При високо стресова ситуация мозъкът има нужда от помощ, за да може по-бързо да си възстанови контрола и да преодолее възникналия дисбаланс, който влошава невронната верига, участваща в регулирането на емоциите. С хубавата мисъл ще му помогнете. Ще създадете "когнитивна преоценка" - преосмисляне на ситуацията, което въздейства успокояващо и извежда фокуса на мислене от вглеждане в конкретното стресово събитие, към поглед над нещата, в по-обширна перспектива.

Техниката е установена от Маурисио Делгадо и Меган Спър от Университета Rutgers в САЩ, чрез експеримент със 134 доброволци. Тя е описана в научното издание "Nature Human Behaviour". Доброволците били подложени под стрес, като били записани във видео, докато са потопили ръцете си в ледена вода. След това част от тях прекарали 14 секунди, спомняйки си за позитивни преживявания (например, посещение на Дисниленд). Други си спомнили за емоционално неутрално събитие от живота им (като например стягането на багажа за пътуването до Дисниленд). 

Впоследствие групата, която си спомнила за щастливите събития, не само се чувствала по-добре, но и очакваното покачване на нивата на стресовия хормон кортизол при нея било само 15% средно от това на другата група със спомените за емоционално неутрални неща. Мисленето за щастливи спомени неутрализирало физеологичния отговор към стреса. 

Идеята, че мисленето за позитивни събития от миналото, включително постижения на успех, може да подобри настоящото настроение и да се противопостави на стреса, не е нова. Но показването, че простичкото припомняне на щастливи моменти може да пребори острия стрес на физическо ниво е важно, защото има много научни изследвания, които са открили че хората, полагащи усилия да се успокоят веднага след стресови събития, са като цяло по-здрави - както физически, така и психологически, в дългосрочен план. 

Мениджър Нюз

 

Коментари