Разбира се, от време на време, когато безпорядъкът излиза от контрол,

се заемате да направите генерално прочистване. Но ако нямате строга система, и след това дрехите ще си останат толкова, колкото са били, защото не можете да решите кои от тях да изхвърлите. Или ще се ядосвате, че случайно сте хвърлили нещо, което щяхте да носите. Или ще се колебаете какво да правите с онези дрехи, които не ви се иска да изхвърляте, но и не планирате да облечете някога.

Точно, както гардеробите се задръстват с ненужни вещи, така и животът ни се препълва със задачи и задължения, които сме се съгласили да поемем. У повечето подобни задачи няма краен срок на годност, и ако не се научим да се избавяме от тях, могат да си останат с нас за цял живот.

Ето как истинският есенциалист би почистил гардероба.

Първо правило: преценявайте и изследвайте

Вместо да се питате: „Има ли вероятност да облека това някой ден?“, проявете дисциплина и се запитайте: „Това отива ли ми?“ или „Често ли обличам това?“. Ако си отговорите отрицателно, значи имате кандидат, с когото да се разделите.

Вземайки решения в личния или професионалния живот, можете просто да промените този въпрос: „Това, което правя, ще ми помогне ли да достигна целите, към които се стремя?“

Второ правило: отказвайте се от ненужното

Да предположим, че сте разпределили всички дрехи от гардероба на две купчини, наречени условно „да запазя“ и „да изхвърля“. Но наистина ли сте готови да съберете дрехите от втората купчина в торба и да я изхвърлите?

Илюстрация: Guliver / iStock

Сигурно ще се колебаете - толкова пари сте похарчили за тях! Изследвания показват, че оценяваме вещите, които ни принадлежат по-скъпо, отколкото те струват всъщност, и затова ни е толкова трудно да се разделим с тях.

Продължавате да сте неуверени? Задайте си контролен въпрос: "Ако видех това в магазина, колко бих похарчил/а за него?" Обикновено това работи.

С други думи, важно е не само да определите кои дейности не ви носят полза, но и да съумеете да се откажете от тях.

Ще ви разкажа как да се избавяте от излишното, като при това спечелите уважението на колеги, началници, клиенти и приятели.

Трето правило: действайте

Ако искате във вашия шкаф винаги да е подредено, трябва да го прочиствате редовно. Така трябва да изхвърлите много неща и ще ви останат малко. Ще трябва да разберете работното време на близкия магазин за дрехи втора употреба или на центъра за благотворителност и да решите кога да се отправите натам с излишните неща.

Когато определяте онези неща, които да запазите в живота си – онези, които са най-ефективни, трябва да си разработите система за тяхното реализиране.

Ясно е, че животът не е статично нещо, каквото е гардеробът. Вашата дреха остава винаги там, където сте я поставили (ако, разбира се, в дома ви не растат деца). Но в живота новата дреха (ангажимент или идея) се появява постоянно.

Как бихте се чувствали, ако всеки път, когато отваряте гардероба, виждате там планина от нечии неща. Сутринта беше подредено, а до обед вече прелива от боклуци!

За съжаление, именно така се случва в живота на повечето от нас. Колко често започвате деня си по разписание, а към 10.00 вече сте напълно объркани? Или колко пъти сте правили списък с нещата, които да свършите през деня, а вечерта отбелязвате, че той е станал още по-дълъг? Колко пъти сте мечтали за тиха спокойна почивка в семеен кръг, а се налага да скочите от леглото в събота в ранни зори, за да решите някой проблем или да заминете на внезапно бизнес пътуване? Е, имам добри новини за вас. Има изход!

Есенциализмът е система, която ни учи как да въведем ред в живота си. И не като генерално почистване веднъж годишно или веднъж седмично, а дисциплиниран подход, който да предприемате всеки път, когато се изправите пред поредното предложение. Този начин, който помага да направите сериозен избор между десетки приятни и интересни неща и няколко, които са наистина необходими. Есенциализмът ви заставя да правите по-малко, но по-добре, така че във всеки момент от живота да постигате ценни резултати.

Из книгата на Грег Маккиън "Есенциализъм: Дисциплинираното преследване на по-малката облага"

Източник: Новите родители