Ефектът на мажоретките: защо хората изглеждат по-привлекателни в група

04 януари 2019 г., 18:21
2001

Nikkolia / Shutterstock

Една от нелепите теории на Барни Стинсън от сериала „Как се запознах с майка ви”, се оказа вярна. Това, което той нарича „ефект на мажоретката” – че момичетата изглеждат по-привлекателни в група, отколкото индивидуално – вече е подкрепено от научни доказателства. И важи не само за момичетата.

Изследване, публикувано на 25 октомври в сп. Psychological Science, установява, че хората са оценявани като по-привлекателни, когато са част от група. Разликата във възприятието не е така радикална, колкото твърди героят от сериала (оценката в общите снимки само с около две точки по скалата по-висока), но ефектът е ясно изразен. Той се наблюдава не само при групи от жени, но и при групи от мъже.

Но защо изглеждаме по-привлекателни в група?

Когато гледаме група хора, сме склонни да „изравняваме” чертите им. По този начин лицето на всеки един от членовете на групата изглежда по-стандартно.

Да кажеш на някого, че има стандартни черти, не звучи като комплимент, но Дрю Уокър от Калифорнийския университет в Сан Диего обяснява, че именно стандарните лица са най-привлекателни, заради „изравняването” на изострените особености.

В експеримента са участвали 130 души. Показали са им снимки на общо 300 души, като трябвало да оценят тяхната привлекателност два пъти – веднъж в групова снимка, заедно с други хора от същия пол, и веднъж в изрязана самостоятелна снимка. Участниците оценявали като по-привлекателен човека на общата снимка.

От тази гледна точка учените заключават, че да излизаш с приятели може би е добра стратегия за намиране на партньор, „особено ако чертите ви се допълват и изглаждат непривлекателните особености”.

Но се оказва, че дори няма нужда да бъдеш част от някаква група, за да изглеждаш по-добре. Хората в колажи от индивидуални снимки също били оценени като по-привлекателни. Да стоиш сред тълпа непознати би имало същия ефект като това да седиш на бара и да си бъбриш с приятели. Друг въпрос е кое е по-приятно.

Източник: Business Insider

 

Коментари