Всички помним нашите и виждаме в тетрадките на децата си усмихнатите шестички или намусените лица с препоръка "Старай се повече". Понякога обаче старание и прилежност не стигат, твърди логопедът и личностен консултант Анна Влаева в priobshti.se.

Преди всичко е необходимо да се запознаем отблизо с развитието на нервната система и мозъчните центрове в детска възраст. Важно е и учителите да знаят и отчитат това. Може и да не е тяхна работа, но от това произлизат големи разправии и обърквания, отнасящи се до едни всъщност нормално развиващи се деца.

Съществува интересна особеност на главния мозък, наречена хемисферна латерализация. Накратко: мозъчните полукълба (хемисфери) имат нужда от време, за да се уточнят кое за какво ще отговаря – кое ще командва лявата ръка и кое – дясната. Това се отнася за всички чифтни органи - крака, ръце, очи, уши.

От латерализацията зависи коя ще е водещата ръка на детето - лява или дясна и с кой крак ще рита топката.

Наблюдава се т.нар. хомогенна латерализация – когато водещи са само десните или само левите органи, а има и кръстосана латерализация – когато например водещи са десните крак и ръка, но водещо око е лявото.

Трудностите в писането много често идват именно от разминаване във водещите око и ръка. Ясно е, че водещо ляво око трудно ще контролира водещата дясна ръка. Резултат от това е невероятен грознопис, продължаващ с години. До кога ли?

До 10-12 годишна възраст, когато латерализацията приключва и водещото ляво око се е научило прекрасно да следи водещата дясна ръка. Колкото и тетрадки да изпише детето, колкото и да го овиквате, колкото и то да се старае просто трябва да мине време.

Факт: Има случаи, в които деца, които не пишат достатъчно красиво са психически тормозени и са смятани за “слаби и/или мързеливи ученици”.

Как да разберете кои са водещите око, ръка и крак на детето? Вижте на страниците на Новите родители.