Имах късмета да прекарам известно време на Английската Ривиера – залива Торбей, Южен Девън. За него вече говорих в пътеписа ми за Агата Кристи. Торбей, с прилежащите му морски богаташки градчета, бил магнит за „новите пари“ на Америка от средата на деветнадесети век до към втората световна война. Всеки замогнал се предприемач намирал начин да дойде в Европа – символ на култура и класа, а и източник на по-добри доходи по това време. След обичайните обиколки из континента, новоизлюпените американски милионери обикновено акостирали живота си за постоянно в залива Торбей. Тук било пълно със себеподобни, а и единствено в Англия от цяла Европа говорели американски език, макар и с претенциозен английски акцент. Малко неразбираемо, но поносимо за американците, които въздишали с примирение и плащали с дебели пачки за новите си домове.

Айзък Сингер е пропуснатата от Холивуд велика история (за сега). Роден в пълна бедност, Айзък избягал още като млад тинейджър от проблемите с втория си баща и пътувал из щатите с театрална трупа. Работил и като техник в няколко работилници, извадил няколко патента за полезни машини, конструирани от него самия. Златният миг за Сингер настъпил, когато бил помолен веднъж да ремонтира един от първите опити за шевна машина. Младият ентусиаст не я поправил. Той я преработил, направил я по-лека, по-бърза и с хоризонтален 900 удара бод. Изправил иглата и тя вече не приличала на сърп, а на пирон. Резултатът от нововъведенията бил чудо за пазара – нещо съвсем ново и невиждано до тогава. Собственикът на оригиналната машина осъдил Айзък за кражба на идея и спечелил. Това не попречило на Сингер да основе собствена компания със собствено производство на шевни машини. Насочил вниманието си към американските домакини. Стратегиите му били гениални и евтини за изпълнение, съответно светкавично прекопирани от други бизнеси. Но Сингер бил пръв – понеже не разполагал с много пари за собствено разпространение, той давал машините франчайз. Така всеки магазинер в малък град ставал и представител на Сингер, като подсигурявал и техническата поддръжка на продадените вече машини. Айзък искал да научи всяка домакиня да шие сама в къщи. Постигнал това с ниски цени на машините и разсрочено плащане – нещо нечувано за времето си. До тогава само шивачите се занимавали с приготвянето на дрехи. Работата им била бавна и скъпа. От Сингер започнало масовото домашно шиене на всичко – от дрехи до чаршафи и пердета. Някой си Бътерлок се изхитрил и пуснал в масово производство хартиени кройки за рокли в различни модели и размери. Обединил се със Сингер и направил състояние. Пазарът полудял. Нямали време да произведат дори част от исканите количества шевни машини. Отворили фабрика и в Шотландия, но тя се задъхвала да задоволи пазара дори само за Европа. Сингер се замогнал и отворил много собствени салони за продажба на шевните си машини. Там работели само млади и красиви момичета, които продавали машините на всеки влязъл селски търговец и млади момчета, които се държали с всяка бедна домакиня като с принцеса. Милионите заваляли. Сингер се оженил. Няколко пъти. Едновременно. Има признати осемнадесет деца в Америка. Върнал се към старата си любов – театъра, основал собствена трупа, с която обикалял просто за удоволствие. Има вероятно поне два пъти повече непризнати (или неизвестни) от законните си деца. Купил си имоти, ценности, живеел като истински американски милионер. Случайно в Ню Йорк една от жените му го видяла с една от другите му жени. Подгонила го за многоженство и на Сингер му се наложило да избяга в  Европа. Тук той отново се оженил и му се народили още шест деца. Бил едър, забавен и магнетичен мъж с остър ум и безмилостни търговски подходи. Жените не можели да му устоят. Европейската му съпруга Изабела е модела на Статуята на Свободата. Можете да прочетете подробно за живота на този изключителен мъж в книгата: „Issac Singer:The First Capitalist“ на Alex Askaroff.

В градчето Пейнгтън, на няколко мили от имението на Агата Кристи, Сингер намерил идеалното място за двореца си – няма как да се определи по друг начин дома му, който освен всичко друго е и умалено копие на Версай. Кръстил го Олдуей Маншън. Посетихме със семейството ми мястото в един прекрасен юлски ден.



Свободно е за влизане, но може да се разглежда само отвън. Основната сграда за съжаление е заключена. Днес общината се чуди какво да прави с имението изобщо, след като го купува от семейство Сингер през 1946г. с намаление и с обещанието мястото да стане център на местната култура с достъп за всички хора. Дълго време тук са се състояли сватбени тържества, симпозиуми и балове от различен характер. Поддържането на имението обаче се оказва прекалено скъпо за общината. След дълги дебати и въпреки протеста на населението, общината продава двореца заедно с прилежащите прекрасни градини, тенис кортове и допълнителни функциониращи сгради през 2012г. на частен предприемач, който да ги превърне в хотел и луксозен старчески дом. Сделката обаче пропада и сега предприемача съди общината за пропуснати ползи. Населението ликува и се разхожда ежедневно с кучетата си из Версайската градина на двореца. Тя е планирана именно от френски ландшафтен архитект и се поддържа чудесно и до днес, повече от сто години след създаването ѝ. В дясно долу са кортовете.



Ето и по-близък план на тази красота.



Нека ви разходя наоколо, за да усетите атмосферата на мястото. Хората от околните офиси и магазини, както и туристите си носят сандвичи и обядват по пейките на слънце. Много от местните играят тенис – има си цял клуб. Всички хора и домашни любимци пазят чистотата на нужното ниво. Голяма арка води към северната задна част на основната сграда.



Това са прилежащи сгради, предназначени за обслужващия персонал. Сега са домове за възрастни хора.



Основната сграда е поизоставена и има нужда от ремонт. Все пак личи, че не са жалени средства при построяване то ѝ. Тези стълби водят много лесно и бързо от сградите на помощния персонал към кухните, сервизните и складовите помещения на основната сграда.



Красива паркова алея води към южната страна и ливадата пред нея.



Дори в изоставеното си сегашно състояние имението е впечатляващо. Представям си го в славните му дни. Колко ли хора, забава, музика, храна, глъчка и смехове са запълвали това пространство.