Често си мислим, че знаем всичко за нашето поведение и може да предскажем реакцията си към нещо, което може да ни се случи. Напротив, следните експерименти показват, че психологията е много по-сложна, отколкото си мислим.

1. Способни сме на всичко

През 2000 г. Марко Еваристи провежда социален експеримент с помощта на 10 кухненски робота, в които плуват златни рибки. Всеки участник в експеримента има правото да натисне бутона за включване на робота и да убие златната рибка. Един от участниците го прави един час след започването на експеримента. Изглежда природата понякога ни кара да действамe по жесток начини без видима причина.

2. Коригираме реалността според собствените ни очаквания

През 1993 г. група учени от Охайо гримират няколко жени, така че да изглеждат сякаш имат белези. След като се видели в огледало, жените били помолени да разговарят с непознати. Малко след това учените казали на жените, че ще поставят защитен крем на лицата им, а всъщност изтрили “белезите”, без да уведомят участничките.

При поредната серия от срещи с непознати, много от жените заявили, че били подложени на различни форми на дискриминация. Те дори назовали думи и действия, които сметнали за обидни.

Въпреки че нито една от участничките не е имала видими недостатъци по лицето (белезите вече били изтрити), жените се почувствали дискриминирани, защото мислeли, че белезите по лицата им все още стоят.