3. Ако в предучилищната или в училище детето е с лоша концентрация, проявява импулсивно поведение или е неспособно да завърши започнатата задача, не бързайте да се чувствате неудобно, че „не сте го възпитали”. Добре е да се приложи тестът Конърс 3, който разпознава клиничните форми на дефицит на внимание и хиперактивност, като ги диференцира от поведенчески разстройства, опозиционно поведение и проблеми, свързани с ученето. Вземат се предвид и семейните отношения, общуването с връстниците, социалните умения. Подходящ е за възраст 6 – 18 г.

4. Ако си задавате въпроси, доколко детето е готово за училище, добър начин да получите отговор е тестът на Пламен Калчев за училищна готовност. Той оценява както силните страни на детето, така и потенциалните дефицити, затрудняващи адаптацията. Макар, че тестът от 49 въпроса оценява основно началните езикови и математически умения, както и зрително-моторната интеграция, има отделен въпросник за родителя, който дава информация за поведенчески или емоционални трудности, взаимоотношенията с връстници и просоциалното поведение на детето. Все пак, училищната готовност не се отнася само до когнитивната, а и до социално-емоционалната зрелост.

5 . Добър начин да се оцени интелектуалното развитие е тестът на Уекслър. Това става с решаване на различни интелектуални задачи. Може да се използва във връзка с определяне на училищна готовност, умствено изоставане, затруднения в развитието на училищни умения, разграничение на типичен от високо функциониращ аутизъм, необичайно висок интелект и др.

Станислава Чуринскиене е специалист по ранно детско развитие, както и член на Българското дружество по авиационна, морска и космическа медицина. Тя е председател на сдружението "Всяка дума", което се занимава с ранна интервенция на деца със затруднения в развитието и съвместна изследователска дейност с ВМА - Варна.

Новите родители