10 храни, които запазват интелигентността и здравето на мозъка

26 октомври 2017 г., 20:49
1099

Листните зеленчуци са сред храните с високо съдържание на лутеин. Снимка: Shutterstock 

Пигмент в листните зеленчуци предотвратява упадъка на „кристализираната интелигентност“ с възрастта, сочат нови проучвания. Кристализираната интелигентност е способността да се използват знанията, опита и уменията, придобити през целия живот.

Лутеинът е жълт пигмент и каротеноид, който се произвежда от растенията и може да се набави едиствено от храната. Той може да бъде извлечен от цвета на невена и се съдържа в следните храни:

  • спанак,
  • зеле,
  • броколи,
  • кейл,
  • жълти моркови,
  • манго,
  • портокал,
  • папая,
  • червени и зелени чушки,

както и в яйчeните жълтъци и животинските мазнини, тъй като животните консумират този пигмент от растенията.

„Лутеинът се натрупва в мозъка и се вгражда в клетъчните мембрани, където вероятно играе „неврозащитна“ роля“ – казва Марта Замрозиевич, първият автор на изследването
Предишни изследвания са установили, че нивото на лутеин при хората е свързано с по-добри когнитивни способности през целия живот. 

Изследванията също така показват, че лутеинът се натрупва в сивото вещество областите на мозъка, от които е известно, че зависи запазването на когнитивната функция при нормалното мозъчно стареене при здрави хора.“

Проучването анализира ефекта на лутеина върху когнитивната функция на 122 здрави хора на възраст между 65 и 75 години. Резултатите показват, че тези по-високо равнище на лутеин в кръвния серум се справят по-добре на тестовете за „кристализирана интелигентност“. 

Източник: Healthiestblog

 

Ключови думи:
Коментари