Нови изследвания показват, че жабите Goliath - най-големият вид жаби в света, открит в Камерун и Екваториална Гвинея, изграждат водоеми за яйцата и поповите си лъжички, премествайки скали, тежащи повече от половината от телесното им тегло. Учените откриха, че тези жаби (Conraua goliath) преместват тежки скали, за да създадат езера за потомството си, пише CNN, цитирана от БГНЕС.

Екип от изследователи от Камерун и Германия са проучили животните, които могат да достигнат тегло до 6,6 паунда (около 3 кг) и дължина повече от 30 см - без краката, когато са напълно разтегнати. Учените смятат, че трудът, който жабите извършват, може да обясни техния размер.

Изследователите, водени от екип от Берлинския природонаучен музей, са открили, че жабите променят съществуващите естествени водоеми или създават нови гнезда в малки водоеми край бреговете на реките в Камерун.

"Те понякога преместват скали с тегло до 2 кг. Смятаме, че тази трудоемка дейност може да обясни защо възрастните жаби трябва да са гиганти на първо място", казва Марвин Шефър, водещ автор на изследването.

Освен че са силни, жабите също се оказват грижовни родители, отглеждайки своите малки във водоеми далеч от поройни реки и потенциални хищници.

„Гигантските жаби са първият африкански вид земноводни, за който до момента е известно, че активно подготвя или дори изгражда места за размножаване за своето потомство. Това показва колко малко знаем за биологията, дори за някои от най-зрелищните същества на нашата планета“, казва Марк-Оливър Рьодел, ръководител на проекта и президент на групата за опазване „Frogs & Friends“.

Учените се надяват, че изследванията ще помогнат за опазването на редките жаби, които се смятат за застрашени.

Свиването на хабитата, експлоатацията на природните ресурси, изменението на климата и замърсяването са основните двигатели на загубата на видове и заплашват повече от 40% от земноводните, сочи оклад на Междуправителствената научно-политическа платформа за биоразнообразието и екосистемните услуги (IPBES), открита през май.