Земята е единствената планета в Слънчевата система, чиято повърхност е покрита с обилно количество вода в течно състояние. Произходът й обаче дълго време беше загадка. Учените отдавна се колебаеха дали водата е присъствала при образуването на планетата или е донесена по-късно, може би, от комети и метеорити преди повече от 4 млрд. години.

Нов научен труд, публикуван в Geophysical Research: Planets, предлага нова теория. Според екипа, ръководен Юн Ву от щатския университет в Аризона, слънчевата мъглявина, в която Земята е била родена, вероятно е снабдила планетата ни с точното количество водород, необходимо за формиране на вода.

„На всяка 100 молекули земна вода откриваме 1-2, които са дошли от слънчева мъглявина“, казва Ву.

В последно време идеята, че водата е дошла на Земята след формирането на планетата, се поставя под въпрос. Причината е, че на комети като 67P/Чурюмов-Герасименко бе открит грешният тип вода – т.е. в нея има различно съотношение между водорода и изтоп, наречен деутерий.

Това означава, че поне част от водата ни вероятно е дошла от друго място. Ето защо новото изследване обръща взора си към Слънцето. Екипът създава модел, който показва, че преди 4,5 млрд. години, в зората на Слънчевата система, големите астероиди започват да се трансформират в планети. Един от тези огромни и покрити с магма ембриони ще се окаже нашата Земя. В процеса на формиране обаче това гигантско парче скала е поело газ от слънчевата мъглявина, включително водород. И този газ се е насочил към ядрото на планетата ни.

„Крайният резултат? На Земята са се образували седем или осем гигантски световни океана с водород“, коментира Стивън Деш, съавтор на проучването.

„Голяма част от тази вода вероятно е дошла благодарение на астероидите. Няколко десетици от водорода на океаните обаче може би е вследствие от газ, получен от слънчевата мъглявина“.

Това изследване показва също така, че не е задължително екзопланетите (онези отвъд Слънчевата система) да разчитат на астероиди, за да се сдобият с вода. Те биха могли да я получат и от мъглявината на собствените си звезди.

„Този модел предполага, че неизбежното образуване на вода би могло да се случи на която и да е достатъчно голяма скалиста екзопланета отвъд Слънчевата система – казва Ву. – Смятам, че подобна идея е наистина вълнуваща.“

Цялото изследване може да бъде прочетено в Geophysical Research: Planets.