Шимпанзетата, горилите и другите маймуни са известни с интелекта си. LiveScience изброява още няколко представители на животинското царство, които в много отношения не им отстъпват.

Знаете ли кое е най-интелигентното домашно животно на планетата?

Прасето

Доказано е, че способността му да решава проблеми надвишава тези на кучето и котката. Едно изследване показва, че домашните прасета бързо могат да разберат как работи огледалото и да използват отражението, за да прегледат околностите си за храна. Учените все още не могат да установят дали прасетата са наясно, че виждат собственото си отражение в огледалото. Тестове са доказали, че маймуните, делфините и слоновете могат. В експеримент от деветдесетте години прасетата показват, че могат да различават познати драскулки от такива, които виждат за първи път. Справят се с тази задача не по-зле от шимпанзетата.

Октоподът

Несъмнено най-умният представител на безгръбначните. Експерименти с лабиринти и решаване на проблеми показват, че октоподите имат както краткосрочна, така и дългосрочна памет. Те могат да отварят буркани, да се провират през тесни отвори и да скачат от клетка в клетка, за да вземат закуската си. Освен това могат да бъдат обучени да различават форми и фигури. Забелязано е октоподите да си играят (един от признаците на по-интелигентите животински видове), като многократно пускат предмети в кръгово течение и после си ги взимат. Октоподът е единственото безгръбначно животно, което може да използва инструменти. Поне пет индивида са наблюдавани да събират изхвърлени кокосови черупки, да ги изменят и да ги преподреждат, за да ги използват за подслон.

Гарванът

В митовете и приказките гарванът е хитър и лукав. Реалността в много отношения оправдава това вярване. Гарваните използват инструменти, крият и складират храна за следващия сезон, имат епизодична памет и могат да използват опита от минали преживявания, за да предвиждат бъдещи ситуации. Нови изследвания показват, че гарваните са способни да разпознават един човек от друг по чертите на лицето и могат да помнят едно лице с години. Внимавайте да не ядосате някой гарван.

Делфинът

Един от най-умните представители на животинското царство, вероятно донякъде заради социалния си начин на живот. Смята се, че те имат и доста сложен език, който хората тепърва започват да разгадават. Делфините използват инструменти в естествената си среда и могат да научат впечатляващ брой поведенчески команди от хората. Както повечето от най-интелигентните животни в света, те остават с малките си няколко години, докато не им преподадат всички трикове на делфинския занаят. Докато търси храна по морското дъно, делфинът афала откъсва парчета морска гъба и ги увива около носа си, за да предотврати одрасквания.

Слонът

Слоновете оглавяват класацията за най-умните бозайници, като изключим приматите. Живеят тясно свързани в общества със сложна йерархия. Те са способни да проявяват алтруизъм към други животни, използват инструменти и лесно се адаптират към нови ситуации. Забелязвани са да хвърлят големи камъни по електрическа ограда - за да може или да я съборят, или да прекъснат тока. Изследване от 2010 показва, че те могат да си съдействат - например в задача, при която два индивида трябва едновременно да дърпат двата края на едно въже, за да стигнат до дадена храна - което ги изравнява с шимпанзетата по способност за съдействие.

Но това, което отделя слоновете от всички останали животни, са сложните им "погребални" ритуали. Освен тях единствените видове, които проявяват такова отношение към мъртвите, са неандерталецът и хомо сапиенс. Често слоновете внимателно разглеждат костите на умрелите наскоро други слонове с хоботите си и пазят тишина, а след това посещават "гробищата". В скорошен експеримент слоновете са открили начини да си взимат храна, за които изследователите не са се сетили. По-умни от нас? В някои отношения, най-вероятно.