Добре дошли в антропоцена - неформален геохронологичен термин, с който се обозначава геоложката епоха, в която нивото на човешка дейност оказва съществена роля в екосистемите на Земята. Именно в тази епоха между 500 000 и 1 млн. вида са застрашени от изчезване заради хората. Много от тях в рамките на десетилетие. Това предупреждава проектодоклад на ООН, до който Агенция "Франс прес" са получили достъп.

Загубата на чист въздух, питейна вода, поглъщащи въглероден диоксид гори, опрашващи насекоми, богати на протеин риби и мангрови гори, които блокират бурите - това са само някои от услугите в упадък, предоставяни от природата - не представляват по-малка заплаха от климатичните промени, се изтъква в доклада, който ще бъде публикуван на 6 май.

Снимка: Rich Carey / Shutterstock

Нещо повече - темпът на загуба "вече е десетки до стотици пъти по-висок, отколкото е бил средно през последните 10 млн. години".

На 29 април делегати от 130 страни ще се срещнат в Париж, за да проучат доклада по-подробно. Неговата формулировка може да се промени, но данните, взети от резюмето - не.

"Трябва да признаем, че климатичните промени и загубата на природа са еднакво важни не само за околната среда, но и за развитието и икономическите въпроси", настоява Робърт Уотсън, който е председател на комисията, на която ООН е възложило задачата да изготви доклада, без да разкрива неговите констатации.

Научната общност вече е на мнение, че шестото през последните половин милиард години "масово измиране" вече е в ход. Последното е настъпило преди около 66 млн. години, когато астероид, широк 10 километра, се удря в Земята и унищожава повечето форми на живот.

Оценките на учените са, че днес Земята е дом на около 8 милиона различни вида, повечето от тях насекоми. Една четвърт от каталогизираните животински и растителни видове вече са изместени, изядени или изтровени.