Учени от Кеймбриджкия университет разкриха тайната на бълхите – как скачат толкова бързо и толкова надалеч.

Известно е, че тези малки гадинки могат да преминат с един скок разстояние, 200 пъти по-голямо от дължината на тялото им. Доскоро не беше ясно как те разпределят енергията си за това постижение.

Изследователите твърдят, че тайната се крие в начина, по който бълхите използват задните си крака като система от поредица от лостове. Този „ефект на лостовете” , който се дължи на множеството стави в задните им крака, които действат като навита пружина, им позволява да допрат краката си до земята и след това да се „изстрелят” нагоре и напред с висока скорост, пишат учените в сп. „Journal of Experimental Biology”.

Те наблюдавали внимателно бълхите и направил 51 снимки на скокове. Оказало се, че насекомите не скачат, когато е тъмно. Затова учените гасяли лампата, насочвали камерата към точното място и тогава отново светвали, за да хванат в кадър бълхите.

Ръководител на изследването е д-р Грегъри Сютън, който се надява да създаде роботи, умеещи да скачат толкова високо, колкото и дребните насекоми.