Водата е от ключово значение за разпространение на живота на една планета. Ето защо търсенето на тази молекула е ключово. Особено когато става дума за екзопланети. Ново изследване показва, че водата се среща често на по-големите екзопланети, но в много по-малки количества, отколкото показва досегашните ни модели.

Екип от изследователи е проучил атмосферния състав на 19 екзопланети с различен размер – от мини Нептун (10 пъти масата на нашата собствена планета) до супер Юпитер, тежащ над 600 пъти повече от Земята. Водни пари били открити в атмосферите на 14 от 19-те екзопланети, а елементите натрий и калий - в атмосферите на 6 от екзопланетите.

Учените смятат, че това е най-прецизният молекулярен и термичен анализ, правен някога. „Невероятно е да се наблюдава изобилие на малки количества вода в атмосферите на планети, които кръжат около различни звезди“, отбелязва Нику Мадусудан от Кембриджския университет.

За да достигнат до тези заключения, учените са използвали данни, събрани от космическите телескопи „Хъбъл“ и „Спицър“ и от наземни телескопи в Чили и Испания. Наблюденията били комбинирани с компютърни модели и статистически анализ, за да се прецени количеството на всяко химично вещество в атмосферата. Водородът, натрият, кислородът и други химични елементи имат уникални „подписи“, които може да се използват, за да се установи съставът на всяка планета.

Източник: The Astrophysical Journal Letters