Представяме ви една невероятна снимка, която показва звездна система на едва 300 светлинни години от Земята. Тя е направена от Много големия телескоп (VLT), който се управлява от Европейската южна обсерватория и се намира в пустинята Атакама в Чили. Това е първото директно изображение на екзопланети, намиращи се в орбита около звезда като Слънцето.

„Въпреки че астрономите са засичали хиляди планети в нашата галактика индиректно, много малка част от тях са били фотографирани директно“, казва астрономът Матю Кенуоърти от Лайденския университет, съавтор на научния труд, публикуван в The Astrophysical Journal Letters.

Звездата TYC 8998-760-1 и нейните две екзопланети. Източник: ESO/Bohn et al.

Всичко това е станало възможно благодарение на инструмента SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch) на VLT. Подобно на ръка, закриваща слънцето, SPHERE използва устройство, наречено коронаграф, за да отстрани нежеланата светлина от звездата-приемник. Именно по този начин астрономите успяват да видят по-бледите обекти в близост.

Тази планетарна система е доста млада. Смята се, че е едва на 17 млн. години. В сравнение с нашето Слънце, което вече е на средна възраст (4.6 млрд. години), TYC 8998-760-1 е чисто и просто бебе.

Друга отличителна черта на тази система е, че екзопланетите – масивни газови гиганти – са значително по-далече от своята звезда в сравнение с Юпитер и Сатурн. Най-отдалечената екзопланета се намира на 320 астрономически единици (AU), като 1 AU е разстоянието от Земята до Слънцето. Другата е на 160 AU. За справка – Юпитер и Сатурн са съответно на 5 и 10 AU от Слънцето.

Освен това тези планети са доста големи (дори и за газови гиганти). Вътрешната екзопланета е 14 пъти по-масивна от Юпитер, докато външната е с 6 пъти по-голяма маса от Юпитер.

За в бъдеще астрономите ще се опитат да изучат по-подробно тези планети и да разберат как и къде са се формирали първоначално. Един от големите въпроси в астрономията е дали големи планети като тези се образуват близо до своята звезда-приемник и постепенно мигрират навън (или съществува друг потенциален сценарии на планетарна миграция). Тази система е сравнително близо, което я прави идеален кандидат за подобни проучвания.

Източник: Gizmodo