Ако някой ден междузвездни пътешественици навестят нашата Слънчева система, Сатурн вероятно е планетата, която ще им направи най-ярко впечатление.

Седемте гигантски пръстена на Сатурн, въртящи се около екватора му, превръщат планетата в най-уникалното космическо тяло, орбитиращо около Слънцето. Може и да не си личи от невероятните снимки, но парчетата лед и скали, съставящи тези пръстени, се въртят около Сатурн със скорост, която е 70 пъти по-голяма от тази на звука. Нещо повече – всеки от пръстените се движи с различна скорост.

„По свой собствен начин системата от пръстени наподобява мини Слънчева система – казва Джеймс О‘Донахю, планетарен учен в Японската космическа агенция (JAXA), пред Insider. – Обектите, които се намират в по-голяма близост до Сатурн, се въртят с по-голяма скорост – в противен случай те ще паднат [в планетата], докато обектите на по-големи разстояния могат да си позволят да се движат по-бавно. Същото наблюдаваме и при планетите.“

В свободното си време О‘Донахю създава анимации, посветени на физиката и Слънчевата система – например в една от тях той показва, че не съществува „тъмна страна“ на Луната, в друга виждаме, че Слънцето не е същинският център на Слънчевата система, а в трета – че дните на Земята са два вида, а ние, хората, използваме този, който е 4 минути по-дълъг.

В невероятната анимация по-долу О'Донахю пък показва как всеки пръстен се движи самостоятелно в един красив кръглообразен танц.

В анимацията линията, наречена „синхронна орбита“ (synchronous orbit), е синхронизирана с въртенето на самия Сатурн. Т.е. тя показва кои части от пръстените бихте видели с течение на времето, ако застанете на това конкретно място на планетата.

Най-външният и най-бавен пръстен на Сатурн се върти с около 16,4 км/с – по-бавно от ротацията на самата планета. Ледът и скалите в най-вътрешния пък хвърчат из космическото пространство с 23,2 км/с.

Погледнати отблизо, пръстените на Сатурн не изглеждат толкова хаотични, колкото вероятно бихте предположили. Според О‘Донахю зрънцата лед по съседните „писти“ се движат с няколко сантиметра в минута едно спрямо друго.

„Тази скорост се равнява на извършването на една крачка на всеки 30 минути или дори на придвижването ни в час пик – пише той в Twitter. – Ето защо сблъсъците не са толкова драматични.

Източник: Business Insider