Европейско-японската сонда "Бепи Коломбо" е измерила прецизно т.нар. параметър на Едингтън - ключова константа в теорията на относителността на Айнщайн, която отразява степента на изкривяване на пространство-времето под въздействието на масивни обекти. Информацията е получена по време на лятното приближаване на сондата към Меркурий, каза научният ръководител на проекта Йоханес Бенкхоф на 13-ия Московски симпозиум за изследване на Слънчевата система, цитиран от ТАСС.

"Уникалната траектория на полета на нашата мисия ни позволи да проследим как различни масивни обекти в Слънчевата система, включително Меркурий и Слънцето, изкривяват пространство-времето около тях. За тази цел наблюдавахме как се променят свойствата на радиосигнала, който "Бепи Коломбо" обменя със Земята в моментите, когато масивните обекти се намират между космическия апарат и наземните комуникационни станции", обясни Бенкхоф.

Според теорията на относителността на Айнщайн всяко струпване на материя с голяма маса, в това число и на тъмната, взаимодейства със светлината и електромагнитните вълни и ги изкривява по същия начин, по който го правят обикновените оптични лещи. В някои случаи изкривяването на пространството помага на астрономите да виждат свръхдалечни обекти, които биха били недостъпни за наблюдение от Земята без помощта на подобни гравитационни лещи.

Ефектът е демонстриран за първи път на практика като част от експеримент за проверка на теорията на относителността на Айнщайн, организиран през 1919 г. от известния британски астроном Артър Едингтън, пише БТА. По време на едно от слънчевите затъмнения той и колегата му Франк Дайсън проследяват как гравитацията на Слънцето изкривява светлината на звездите, които се намират в близост до закрития диск на светилото.

Бенкхоф отбелязва, че участниците в мисията "Бепи Коломбо" са направили три такива експеримента през последната година и половина. В рамките им учените са наблюдавали как гравитационното привличане на Слънцето влияе върху честотата, забавянето и други свойства на сигнала, чрез който сондата комуникира със Земята. Измерванията са помогнали на астрономите значително да подобрят точността на изчисленията си на параметъра на Едингтън. Неговата предишна стойност е получена при измервания на борда на сондата "Касини", която изследваше Сатурн и неговите луни.

"В близко бъдеще ще публикуваме изчисленията, но вече можем да кажем, че сме подобрили точността на измерванията на параметъра на Едингтън с около 5-10 пъти в сравнение с резултатите, получени от колегите ни, работили със сондата "Касини-Хюйгенс". Може да се каже, че вече сме постигнали една от целите на нашата мисия, още преди да навлезем в стабилна орбита около Меркурий", обобщи Бенкхоф.

Основната цел на мисията "Бепи Коломбо" на европейската и японската космически агенции е да изследва Меркурий.

За цялостно проучване най-близката планета до Слънцето, в това число и невидимата й от Земята страна, мисията включва доставянето в орбита около Меркурий на два апарата - един европейски и един японски. По план те трябва да достигнат целта си до декември 2025 г., след като успешно бяха изведени в околоземна орбита през октомври миналата година.