Редкият метал тербий е открит за първи път в атмосферата на екзопланета, съобщи електронното издание EurekAlert.

Учени от университета на Лунд, Швеция, са разработили и нов метод за анализ на екзопланети, който дава възможност за по-подробното им изучаване.

KELT-9 b е най-горещата екзопланета в галактиката, която обикаля около далечната си звезда на около 670 светлинни години от Земята. Небесното тяло, чиято средна температура е 4000 градуса Целзий, вълнува световните астрономи още от откриването си през 2016 г., пише БТА. Изследването, публикувано в изданието Astronomy and Astrophysics, дава повече информация за атмосферата на тази екзопланета.

"Разработихме нов метод, който позволява да получим по-подробна информация. Открихме седем елемента, включително рядкото вещество тербий, чието наличие никога досега не е установявано в атмосферата на екзопланета", казва Николас Борсато, докторант по астрофизика в университета на Лунд.

Тербий се среща много рядко в природата, а 99% от световното му производство днес се осъществява в минния район Баян Обо в западната част на Вътрешна Монголия, Китай. Елементът е открит е през 1843 г. от шведския химик Карл Густав Мосандер.

"Установяването на наличието на тербий в атмосферата на екзопланета е много изненадващо", обяснява астрофизикът Борсато.

Астрономите откриват повечето екзопланети, като правят измервания на това колко ярко светят звездите. Когато екзопланетата преминава пред звездата си, яркостта на й намалява. Благодарение на усъвършенствания си метод за измерване, шведските учени успяват да анализират доминиращите сигнали в атмосферата на KELT-9 b. Това създава възможност да се разбере повече и за атмосферите на други екзопланети.

"Получаването на повече информация за по-тежките елементи ни помага, наред с други неща, да определим възрастта на екзопланетите и как са се формирали", обяснява Николас Борсато.

Те се намират извън Слънчевата система и са регистрирани над 5000. Съществуването им често повдига въпроси за възможността за живот и на други места във Вселената.

"Откриването на тежки елементи в атмосферите на свръхгорещи екзопланети е още една стъпка към изучаването на начина, по който функционират... Колкото по-добре ги опознаем, толкова по-голям шанс имаме да открием Земя 2.0 в бъдеще", допълва Николас Борсато.

Изследването е публикувано в Astronomy and Astrophysics.