Учени са изчислили свойствата на океана под ледената повърхност на Енцелад, използвайки данни от сондата "Касини", и са стигнали до заключението, че този извънземен воден басейн съдържа много фосфорни съединения, пише сп. Proceedings of the National Academy of Science ("Протоколи на Американската академия на науките").

Според авторите на изследването това значително увеличава шансовете за съществуване на живот на сатурновата луна.

"Нашите изчисления показват, че водите на Енцелад съдържат значително повече фосфор, отколкото се смяташе досега. Според оценките ни тази цифра е съпоставима с количеството фосфорни съединения, които се съдържат в океаните на Земята. Това е още един аргумент в полза на обитаемостта на океана под ледената повърхност на Енцелад", пишат изследователите.

Енцелад попадна във фокуса на научното внимание през 2005 г., когато сондата "Касини", пристигнала в системата на Сатурн година по-рано, откри гейзери на повърхността му. Наблюденията показаха, че тези гигантски струи от  частици воден лед и пара се изхвърлят в космическото пространството от четири успоредни пукнатини близо до южния полюс - т.нар. тигрови ивици.

Откриването им накара учените да се запитат за техния произход. Отговорът на загадката дойде десет години по-късно, през март 2015 г. Измерванията на "Касини" показаха, че в недрата на Енцелад има глобален океан от течна и гореща вода. Откриването му породи много спорове за това дали в този воден басейн под ледената повърхност на сатурновата луна може да съществува живот.

Океански запаси от фосфор

В частност учените от няколко години дискутират дали водите на Енцелад съдържат важни за живота елементи в достатъчно големи количества. Един от централните елементи в този дебат е фосфорът, който играе ключова роля във функционирането на молекулите на ДНК и РНК, както и на мазнините и много други органични съединения, допълва БТА.

Екип от планетолози, ръководен от Кристофър Глейн от Югозападния изследователски институт в Болдър, САЩ, е получил първите точни оценки на концентрацията на фосфорни съединения във водите на сатурновата луна. За да ги изчислят, учените са използвали данни за температурата, плътността, химичния състав и други свойства на океана под ледената повърхност на Енцелад, събрани от "Касини" по време на прелитанията през гейзерите му.

Направените изчисления показват, че водите на потенциално обитаемата луна на Сатурн съдържат големи количества фосфорни съединения под формата на различни соли на ортофосфорната киселина, чиито концентрации са сравними с тези в океаните на Земята. Учените са установили, че концентрацията им е с около 3-4 порядъка по-висока, отколкото са предполагали досега.

Подобни резултати от изчисленията, както посочват Глейн и колегите му, напълно съответстват на представите на геолозите за характера на взаимодействието на скалистото ядро на Енцелад и заобикалящия го океан. Според изследователите това предполага, че делът на фосфорните съединения във водите му е останал постоянно висок в продължение на много дълъг период от време. Това значително увеличава шансовете за възникване и съществуване на живот в океана под ледената повърхност на сатурновата луна, казват в заключение учените.

Изследването е публикувано в Proceedings of the National Academy of Science.