Понякога човек просто трябва да седне, да се отпусне  и да се наслади на прелестните взаимодействия между галактиките.

Когато тези гигантски космически „градове“ се слеят, настъпват изключително интересни неща. Да вземем за пример двойката на настоящото изображение – те участват в космически танц, продължил близо половин милиард години.

С всеки изминал миг те се променят една друга. При това трайно. Рано или късно ще се слеят в една гигантска галактика.

NGC 1512 (вляво) е по-голямата от двете. Това е спирална галактика с преграда, която изглежда така, сякаш постепенно се развива. Нейният по-малък спътник (NGC 1510), разположен долу вдясно, е лещовидна галактика джудже.

И двете се намират в посоката на съзвездието Часовник и са на около 60 млн. светлинни години от нас.

Основният отговорник за новото изображение е 4-метровият телескоп „Виктор М. Бланко“ в Чили.

Източник: Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

Какво се случва по време на едно галактическо сливане?

Като цяло галактиките се намират на огромно разстояние една от друга, но въпреки това си взаимодействат. Посредством своите „танци“ те нарастват и се променят. Същото се случва и Млечния път.

Всъщност в момента нашата галактика е в процес на поглъщане на по-малка галактика джудже, която ще обогати Млечния път със своите специфични звезди.

Галактическото взаимодействие между NGC 1510 и NGC 1512 е добър пример за това какво се случва по време на процеса на сливане. Галактическите сливания настъпват, когато галактиките започнат да се привличат гравитационно една към друга през необятното пространство-време. Те изпълняват един все по-стесняващ се орибтален танц и в края на краищата формират една голяма галактика.

Интересното е, че по време на тези сливания се сблъскват доста малък брой обекти; галактиките се състоят предимно от празно пространство. Гравитационните взаимодействия обаче могат произведат ударни вълни, които да преминат през звездообразуващия газ и да предизвикат формирането на нови звезди.

Астрономите смятат, че въпросните сливания са ключови за растежа и еволюцията на галактиките. От една страна, тези процеси могат да възобновят процесите по звездообразуване в някои по-латентни галактики. От друга, могат да направят така, че и без това гигантските свръхмасивни черни дупки да нараснат до още по-впечатляващи размери.

В миналото си Млечния път е “преживял“ множество подобни сливания. Като идентифицират други галактики, преминаващи през този процес, астрономите могат да научат повече за него и да разберат по-добре еволюцията на нашата собствена галактика, както и на необятния и невероятен космос около нас.

Източник: Universe Today