Две галактики, вкопчени в гравитационен танц, създадоха една красива илюзия в космическите дълбини.

Взаимодействието им, заснето от космическия телескоп „Хъбъл“, образува една почти симетрична форма, която си спечелва прякора Ангелско крило. Ако се вгледате по-внимателно, обектът наподобява доста на шесеткрилите ангели, известни като серафими.

Официалното име на двете галактики е VV689 (или MCG+03-26-016). Те са елегантен пример за едно от най-колосалните събития във Вселената – галактическото сливане.

Галактическите сливания настъпват, когато галактиките започнат да се привличат гравитационно една към друга през необятното пространство-време. Те изпълняват един все по-стесняващ се орибтален танц и в края на краищата формират една голяма галактика.

Интересното е, че по време на тези сливания се сблъскват доста малък брой обекти; галактиките се състоят предимно от празно пространство. Гравитационните взаимодействия обаче могат произведат ударни вълни, които да преминат през звездообразуващия газ и да предизвикат формирането на нови звезди.

Астрономите смятат, че въпросните сливания са ключови за растежа и еволюцията на галактиките. От една страна, тези процеси могат да възобновят процесите по звездообразуване в някои по-латентни галактики. От друга, могат да направят така, че и без това гигантските свръхмасивни черни дупки да нараснат до още по-впечатляващи размери.

В миналото си Млечния път е “преживял“ множество подобни сливания. Като идентифицират други галактики, преминаващи през този процес, астрономите могат да научат повече за него и да разберат по-добре еволюцията на нашата собствена галактика, както и на необятния и невероятен космос около нас.

Можете да свалите снимката с по-висока резолюция от сайта на „Хъбъл“.