Изглежда нашата Слънчева система е с формата на „спихнал кроасан“. Не, това не е препратка към „Рик и Морти“, а истинско откритие, публикувано в скорошно изследване.

Слънчевата система е обградена от мехур, известен като хелиосфера. В нея е пълно със заредени частици и магнитни полети. Хелиосферата, която е създадена от частици от слънчевия вятър, излъчвани от Слънцето, предпазва всички планети в Слънчевата система (и Плутон) от галактическите космически лъчи и други енергийни събития, случващи се в галактиката. Извън мехура се намира Дивия запад на междозвездното пространство.

Много трудно е да определим формата и размера на хелиосферата, докато се намираме в нея самата. За щастие човечеството изпрати два космически апарата извън пределите ѝ – „Вояджър 1“ и „Вояджър 2“. С помощта на данни, изпратени от тях (както и от други мисии на NASA, включително „Касини“ и „Ню Хърайзънс“), учени използваха компютърни модели, за да определят характеристиките на хелиосферата.

По-рано повечето учени вярваха, че тя има формата на комета, като единият ѝ край е заоблен, а другият наподобява опашка (както може да видите на илюстрацията по-долу). Според новото изследване обаче тя по-скоро прилича на „спихнал кроасан“. Откритията са публикувани в Nature Astronomy през март 2020-а.

Според предишни изследвния хелиосферата е с формата на комета. Източник: NASA’s Scientific Visualization Studio/Conceptual Imaging Lab

Тази необичайна форма е резултат от сложните сили, които настъпват в и извън хелиосферата. Що се отнася до сегашното проучване, съставът на хелиосферата може да се раздели на две категории: частици от слънчевия вятър, които Слънцето изхвърля, и йони – частици, които се йонизират в пространството и се поемат от слънчевия вятър. Сложните взаимодействия между тези два доста различни компонента довежда до специфичната форма на хелиосферата.

„Единият компонент е изключително студен, а другият (йоните) – много горещ – казва главният автор на проучването Мерав Офер, професор по астрономия от Бостънския университет и учен от NASA. – Ако поставите студена и топла течност в космоса, те няма да се смесят – ще еволюират предимно независимо една от друга. Ние отделихме тези два компонента от слънчевия вятър и моделирахме 3D формата на хелиосферата. Тъй като йоните доминират термодинамиката, всичко е особено сферично. Но тъй като те напускат системата сравнително бързо отвъд терминиращия шок, цялата хелиосфера спихва.“

Хелиосферата предпазва живота на Земята от разрушителните сили на радиацията. Затова колкото повече знаем за нейната форма, толкова по-лесно ще ни е да намерим живот в други звездни системи. Дали и другите светове разполагат с хелиосфера с подобна форма, която също ги предпазва?