NASA обяви, че планира да потопи Международната космическа станция (МКС) в отдалечен регион на Тихия океан, известен като точка Немо, в началото на 2031. По този начин тя ще предаде щафетата на търговските космически станции.

В обновен доклад, изпратен до Конгреса на САЩ, космическата агенция описа какви ще бъдат последните мигове на изстреляната през 2000 г., както и какво вероятно ще правят астронавтите в ниската околоземна орбита след унищожението ѝ.

„Частният сектор е технически и финансово способен да разработва и оперира търговски дестинации в ниска околоземна орбита с помощта на NASA - заяви Фил Макалистър, директор на търговските пространства в централата на американската космическа агенция. - Очакваме с нетърпение да споделим научените уроци и оперативния опит с частния сектор, за да им помогнем да развият безопасни, надеждни и рентабилни дестинации в космоса.“

Само месец по-рано NASA обяви, че администрацията на президента Джо Байдън е взела решение да удължи живота на станцията от 2024 г. до 2030 г. Според космическата агенция в рамките на този период нейната част от станцията би следвало все още да е здрава в структурно отношение.

Междувременно руските власти продължават да оценяват състоянието на техните части от станцията. Особено голямо внимание се обръща на построения от Русия модул „Звезда“, при който имаше изтичане на въздух.

През 2025 г. NASA вероятно ще избере най-малко един проект за търговска космическа станция за нейните астронавти. Някои от модулите на МКС могат да бъдат част от други орбитални бази по време на прехода. Орбитата на останалите пък ще бъде понижена постепенно през втората половина на 2020-те в подготовка за финалния ден.

Сегашният сценарий на NASA включва три космически апарата „Прогрес“, използвани за доставка и построени от Русия, които ще активират двигателите си, докато са прикачени към станцията. Тази операция на „деорбитиране“ ще продължи няколко месеца. Друг космически апарат (вероятно товарния кораб „Сигнъс“ на „Нортроп Груман“) също може да изиграе някаква роля.

През първите месеци от дееорбитирането на станцията ще има астронавти, но последните етапи от мисията ще бъдат изпълнени изцяло дистанционно. В края на 2030 г. на МКС не би трябвало да има нито един човек.