Астрономи създадоха най-голямата и най-реалистична симулирана версия на Вселената до момента. Симулацията ни предоставя нов поглед над миналото и настоящето на космоса в мащаби и подробности, каквито досега не бяха възможни. Нещо повече -  ако искате, можете да си я свалите напълно безплатно от ТУК.

Както се съобщава в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, симулацията се казва Uchuu (което на японски означава „космическо пространство“). Виртуалната Вселена се съдържа в куб, като всяка страна е с нечуваната големина от 9,63 млрд. светлинни години и е съставена от 2,1 трилиона частици. Това не е достатъчно, за да могат да се симулират планетите и отделните звезди, но позволява на международния екип от изследователи да симулира галактическите взаимодействия изключително детайлно.

Реалистични симулации като тази ни позволяват да тестваме нашите теории на Вселената. Към момента доказателствата показват, че в космоса преобладават два мистериозни компонента. Материята, която е създала и нас, и звездите, представлява едва 5 процента от общото съдържание. Тъмната материя е 25 процента – това е невидимата субстанция, която обгръща галактиките. Всичко останало е тъмна енергия. Смята се, че тя е отговорна за ускорената експанзия на Вселената.

Uchuu позволява на астрономите да видят как пропорциите на тези различни компоненти влияят на структурите във Вселената. Симулацията покрива сбор от галактики и галактически купове за период от 13,8 млрд. години след Големия взрив.

„Uchuu е като машина на времето – можем да се движим напред, назад и да спираме времето. Можем „да се приближаваме“ към една галактика или пък „да се отдалечаваме“, за да видим целия куп. Можем да видим какво се случва във всеки един момент, във всяко едно място във Вселената – от най-ранните дни до настоящето, а това е ключов инструмент за изучаването на космоса“, казва Хулия Ф. Ереза от Института по астрофизика в Андалусия.

Uchuu е създаден с помощта на суперкомпютъра ATERUI II, който хората, занимаващи се с астрономия, считат за най-добрия в света.

„За да създадем Uchuu, ние използвахме… всички 40 200 процесора (CPU ядра), предоставени ни изцяло за нашите цели по 48 часа всеки месец. Изразходвани са 20 млн. суперкомпютърни часове, генерирани са 3 петабайта данни – това е еквивалентът на 894 784 853 снимки, направени с 12-мегапикселова камера на телефон“, казва водещият автор Томаки Ишияма, професор в университета Чиба. Ишияма е създал кода, използван за генерирането на Uchuu.