Китайският телескоп FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Radio Telescope), най-големият радиотелескоп в света с една чиния, е идентифицирал над 800 нови пулсара от пускането си през 2016 г., съобщи операторът на съоръжението, цитиран от Синхуа.

Броят на новите пулсари, открити от FAST, е повече от три пъти по-голям от общия брой пулсари, открити от чуждестранни телескопи за същия период, заяви Цзян Пън, главен инженер на телескопа.

Пулсарите, или бързо въртящите се неутронни звезди, произлизат от имплодиралите ядра на масивни умиращи звезди при експлозии на свръхнови, пише БТА. Наблюдението на пулсари е важна задача за FAST, която може да се използва за потвърждаване на съществуването на гравитационни вълни и черни дупки, както и да помогне за намирането на отговори на много други важни въпроси във физиката.

През последните години FAST постигна забележителни успехи в изследването на бързи радиоизбухвания, неутрален водород и пулсари, като значително разшири обхвата на човешкото познание за Вселената.

Тази година телескопът идентифицира двоен пулсар с орбитален период от 53 минути, най-краткия известен период за двойна система от пулсари, и откри ключови доказателства за съществуването на нанохерцови гравитационни вълни, наред с други ключови постижения.

Наречен „Китайското небесно око“, телескопът е разположен в дълбока естествено кръгла карстова долина в югозападната провинция Гуейчжоу. Той има приемна площ, равна на 30 стандартни футболни игрища.