Две галактики, разположени на около 100 млн. светлинни години, ни показват нагледно каква ще е съдбата на Млечния път. Те се намират толкова близо една до друга, че дори са категоризирани с едно и също име – Arp 91. NGC 5954 и NGC 5953 са на път да се слеят, като материал от първата навлиза постепенно към втората. Нова снимка на „Хъбъл“ разкрива подробности за това сливане.

Малко по малко галактиките ще се обединят в едно и ще образува голяма елиптична галактика. Това сочат моделите ни на тези колосални космически взаимодействия. Същото ще се случи и с Млечния път, който един ден ще се слее със спиралната галактика Андромеда – най-близкия ни галактически съсед.

Всъщност галактическите сливания не са нещо необичайно във Вселената. Космосът е голям и човек би предположил, че обектите в него не се блъскат един в друг сравнително често. Галактиките обаче не плуват в море от празнота. Те често са свързани с обширни влакна от междугалактически газ, които изпълняват ролята на своеобразни магистрали от материя, по които галактиките се свързват заедно през празнотата.

Астрономите са засичали множество подобни галактически сблъсъци, но те се случват в рамките на около един милиард години. Т.е. нито едно отделно събитие от този тип не би могло да ни предостави информация за целостта на процеса. Всяко наблюдение обаче, включително това на „Хъбъл“, разкрива частица от пъзела и ни позволява малко по малко да научим повече за последователността от събитията, настъпващи при дадено сливане (както се вижда в симулацията по-долу от 2016 г.).

Arp 91 се намира в етап, в който спиралната структура на двете галактики е все още до голяма степен непокътната. Взаимодействието помежду им обаче води до скок в звездообразуването и при двете, тъй като вливащият се газ буквално разтърсва облаците от молекулярен звездообразуващ газ, струпва го на едно място и тези по-плътни „буци“ рухват под тежестта на собствената си маса, за да образуват млади звезди.

Освен това и двете галактики имат активно галактическо ядро – т.е. свръхмасивна черна дупка, разположена в центъра, която активно поглъща материал. Този процес генерира силни ветрове, които избутват навън обкръжаващия ги газ и съответно също стимулира звездообразуването.

В края на краищата двете галактики ще се слеят, но това ще се случи след поне няколко стотин милиона години. Що се отнася до Млечния път и Андромеда, учените предполагат, че процесът на сливане ще стартира след около 4,5 млрд. години.

Можете да свалите снимката с висока резолюция от сайта ESA Hubble.