Голяма част от науката се занимава с класифициране, но понякога се сблъсквате с неща, които преминават границите на тези категории, тъй те като проявяват множество отличителни характеристики едновременно. Такъв е случаят с Z 229-15 - галактика, която не може да се вмести само в една от нашите произволни класификации, а в цели три.

Европейската космическа агенция разяснява какво точно представлява този обект. В случая става дума за активна и голяма спирална галактика, разположена на 390 милиона светлинни години от Земята. И именно тази активност прави простата класификация толкова объркваща. Етикетите, които астрономите се опитват да приложат към този обект, са галактика на Сейферт, квазар и активно галактично ядро (АГЯ).

На първо място, всички тези етикети имат връзка помежду си, но обикновено съществува ясно изразена  разлика между различните случаи, в които се прилага всеки етикет. Връзката е централната свръхмасивна черна дупка. В галактиките, които получават един или повече от тези етикети, черната дупка се храни активно. По време на този процес материалът, който се приближава към черната дупка, изпитва невероятни гравитационни сили, които го нагряват поради триенето. И той започва да свети с невероятна енергия.

Когато това се случи, имате АГЯ. Централната област е с по-висока от нормалната светимост. Както може да се очаква, Z 229-15 има АГЯ. Но това не е всичко.

Когато АГЯ са толкова ярки, че засенчват останалата част от галактиката, те се класифицират като квазари. Квазарите обикновено са далеч и изглеждат почти като точка; този обект е сравнително близо до Земята и затова централната област на Z 9229-15 е размита от яркостта на нейното ядро.

Видно е обаче, че покрайнините на галактиката, характеризиращи се с ярки спирални ръкави, са видими, така че има и друго определение, което също е подходящо - галактика на Сейферт. Този тип обект разполага със свръхмасивната черна дупка, която е много активна, но самата галактиката се вижда ясно.

Ето защо изследователите смятат, че когато става дума за Z 229-15, това е своеобразна кукла матрьошка, която съвместява в себе си няколко дефиниции. Отвън навътре тя е галактика на Сейферт, съдържаща квазар, който по начало приютява АГЯ. Хубаво е да откриваме такива обекти и да си припомняме колко произволни могат да бъдат класификациите и как в крайна сметка – и при необходимост - можем да получим по-добро определение. В края на краищата, науката се състои в това да научаваш повече и да променяш мнението си, когато се представят по-добри доказателства.