Насладете се на най-добрата гледка (в радио вълни) на Кентавър А – близка  галактика, чиято свръхмасивна черна дупка изригва от милиони години насам. Тази активност образува струи, разпростиращи се на милион светлинни години. Ако бяха видими за очите ни, щяха да са по-широки от 16 пълни Луни на небосвода.

Тази невероятна снимка е възможна благодарение на телескопа Murchison Widefield Array (MWA) в Западна Австралия, а наблюденията са публикувани в Nature Astronomy. Кентавър А е най-близката радио галактика до нашия собствен Млечен път – на едва 12 млн. светлинни години. Подробното ѝ изучаване хвърля повече светлина върху важен клас галактики.

„Тези радио вълни идват от материала, засмукван от свръхмасивната черна дупка в средата на галактиката – казва д-р Бенджамин Маккинли от Международния център за радио астрономически изследвания (ICRAR) към университета „Къртин“. – Той образува диск около черна дупка и докато материалът, приближаващ се към черната дупка, се разкъсва, мощни струи се образуват от двете страни на диска и изхвърлят по-голямата част от материала обратно в космическото пространство – на повече от милион светлинни години разстояние.“

„Предишните радио наблюдения не можеха да се справят с изключително високата яркост на струите и детайлите на по-голямата област около галактиката бяха изкривени. Нашето ново изображение обаче преодолява тези ограничения.“

Източник: Connor Matherne, Louisiana State University (Optical/Halpha), Kraft et al. (X-ray), Struve et al. (HI), Ben McKinley, ICRAR/Curtin. (Radio)

Проучването е толкова детайлно, че позволява на учените да тестват нова теория, наречена Хаотична студена акреция (CCA). Тази идея се опитва да обясни движението на газа, обркъжаващ галактиката, начина, по който пада в нея, както и случаите, в които захранва свръхмасивната черна дупка.

„В този модел облаците студен газ се кондензират в галактическото хало и валят върху централните региони, като по този начин захранват свръхмасивната черна дупка – казва астрофизикът д-р Масимо Гаспари от Националния институт по астрофизика в Италия. – Стимулирана от този дъжд, черната дупка реагира яростно, изхвърляйки енергия под формата на радио струи, които издуват впечатляващите издатъци, които виждаме на снимката на MWA. Това проучване е едно от първите, които тества в толкова големи детайли мултифазовото CCA „време“ в пълни мащаби.“